روسیه آذربایجان را به نقض توافقنامه سه‌جانبه آتش‌بس متهم کرد

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده که آذربایجان در منطقه ناگورنو قره‌باغ با پهپادهای ساخت ترکیه، اقدام به چهار حمله کرده است.

در پی توافق سه‌جانبه، حدود دو هزار صلح‌بان روس برای حفاظت از آتش‌بس در منطقه ناگورنو قره‌باغ مستقر شدند‌ـ Alexander NEMENOV/ AFP

وزارت دفاع روسیه، روز شنبه، ۲۶ مارس، اعلام کرد که نیروهای مسلح آذربایجان با ورود به منطقه‌ای که در کنترل نیروهای صلح‌بان روسیه است، یک ایست بازرسی مستقر کرده‌اند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که آذربایجان در منطقه ناگورنو قره‌باغ با پهپادهای ساخت ترکیه، اقدام به چهار حمله کرده است.

روسیه از ارتش آذربایجان خواست به مواضع پیشین خود عقب‌نشینی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه ارمنستان نیز روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای از «جامعه بین‌المللی» خواست به‌منظور پیشگیری از بی‌ثباتی در قفقاز جنوبی، گام‌هایی عملی بردارد؛ و در عین حال، از نیروهای صلح‌بان روس درخواست کرد اجازه  ندهند عملیات‌های نظامی و خونبار تازه‌ای در این منطقه رخ دهد.

ارمنستان مدعی است که روز پنجشنبه ۲۴ مارس، نیروهای مسلح آذربایجانی روستای پاروخ در ناگورنو قره‌باغ را تصرف کردند و با گلوله‌باران دهکده‌های ارمنی‌نشین و زیرساخت‌های غیرنظامی، از ارمنی‌های روستای خرامورت خواسته‌اند خانه‌های خود را ترک کنند. ایروان همچنین می‌گوید باکو با قطع گاز این منطقه ارمنی‌نشین، در پی آن است که زیست ارمنی‌ها را ناممکن کند. 

در پی توافق سه‌جانبه میان آذربایجان، ارمنستان، و روسیه در نوامبر ۲۰۲۱، نزدیک به دو هزار صلح‌بان روس به‌منظور حفاظت از آتش‌بس در امتداد خطوط حائل در منطقه ناگورنو قره‌باغ مستقر شدند. ناگورنو قره‌باغ ناحیه‌ کوهستانی ارمنی‌نشینی در درون مرزهای جمهوری آذربایجان است که پس از فروپاشی شوروی، چندین دهه صحنه درگیری‌های خونین و آتش‌بس‌های ناپایدار میان دولت‌های آذربایجان و ارمنستان بوده است.

بیشتر از جهان