یارانه معیشتی سال جدید، کمتر از قیمت یک سطل ماست

با وجود وعده‌های مداوم رئیسی، افزایش قیمت‌ کالاهای اساسی در ماه‌های گذشته ادامه یافت

بر اساس گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران، بیشتر کالاهای اساسی در فاصله یک ماه بین یک تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتند‌ـ MORTEZA NIKOUBAZL/AFP

نخستین یارانه معیشتی سال جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مبلغ یارانه ماهانه در سال ۱۴۰۱، همچون دوره‌های پیشین، برای خانوارهای یک‌نفره ۵۵ هزار تومان، خانوارهای دونفره ۱۰۳هزار تومان و خانوارهای سه‌نفره ۱۳۸ هزار تومان بود. خانواده‌های چهارنفره هم ۱۷۲ هزار تومان دریافت کردند. بنابراین، سهم هر یک از افراد خانوار از این یارانه ۴۳ هزار تومان می‌شود، مبلغی که به گواهی بسیاری از شهروندان، حتی برای خرید یک سطل ماست هم کافی نیست.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها شامگاه چهارشنبه ۱۰ فروردین، هم‌زمان با پرداخت اولین یارانه سال ۱۴۰۱، شانزدهمین قسط وام یک میلیون‌ تومانی کرونا را نیز از حساب سرپرستان خانوار کسر کرد.

مقام‌های دولتی و برخی نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته بارها وعده دادند که مبلغ یارانه‌ها را افزایش خواهند داد؛ با این حال، آنچه در نهایت به حساب شهروندان واریز شد مبلغ ناچیزی است که با توجه به نرخ تورم و قیمت‌های فعلی، تاثیری در بهبود معیشت مردم ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پایگاه خبری تجارت نیوز در گزارشی، اعتراض و انتقاد برخی شهروندان به مقدار یارانه را منعکس کرد و نوشت: «عموم این افراد با اشاره به تورم لجام‌گسیخته بسیاری از کالاها، مبالغ کنونی یارانه را شبیه صدقه و حتی بی‌ارزش می‌دانند.»

در این گزارش، به نقل از یک شهروند آمده است: «این صدقه که به اسم یارانه دارید به مردم می‌دهید پول یک سطل ماست نیست. همه ما را مسخره گرفتید. هر روز هم وعده سرخرمن به ملت می‌دهند.»

مرور قیمت‌های فعلی فروشگاه‌های مواد غذایی نیز گفته‌های این شهروند را اثبات می‌کند، چرا که در حال حاضر خرید یک کیلوگرم ماست حداقل ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود که مبلغی بیش از یارانه ماهانه افراد است.

برخی دیگر از شهروندان نیز تاکید کرده‌اند که یارانه خانواده سه‌نفره برای خرید یک مرغ هم کافی نیست و برنج بی‌کیفیت وارداتی هم حداقل کیلویی ۴۰ هزار تومان است.

گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران از نرخ اقلام خوراکی در ماه اسفند ۱۴۰۰ آشکار می‌کند که بیشتر کالاهای اساسی از قبیل برنج، گوشت قرمز، مرغ، تخم‌مرغ، انواع روغن، لبنیات، میوه، خشکبار و شیرینی، سیب‌زمینی، حبوبات، شکر و سایر خوراکی‌ها در فاصله یک ماه بین یک تا ۱۰ درصد افزایش قیمت داشتند.

سیر صعودی قیمت‌ها در ماه‌های قبل از آن هم ادامه داشت، به‌طوری‌ که قیمت‌های بهمن‌ماه از قیمت‌های دی‌ماه گران‌تر و قیمت‌های پاییز از قیمت‌های دی‌ماه ارزان‌تر بود.

با وجود این شواهد، خبرگزاری دولتی ایرنا روز ۵ فروردین، در گزارشی مدعی شد که رئیسی بالاترین تورم تاریخ را تحویل گرفت و با جمع‌ کردن بازارهای رهاشده به حال خود، نقدینگی افسارگسیخته و تورم شتابان، آن را نزولی کرد.

برخلاف این ادعاها، تحلیلگران اقتصادی تاکید می‌کنند سیاست‌های اقتصادی دولت رئیسی گرانی قیمت‌ها و آشفتگی بازارها را در پی داشت. شواهد موجود نیز گرانی مداوم قیمت‌ها در ماه‌های گذشته را اثبات می‌کند.