نمایش برجسته‌ترین آثار هنرمندان عربستان سعودی در تالار آینه العلا

هر هنرمندی که اثرش برای نمایشگاه انتخاب شد رویکردی منحصربه‌فرد و جامع به گذشته، حال و آینده داشت

نمایشگاه آنچه در میان نهفته (What Lies Within)  از ۱۱ فوریه تا پایان مارس ۲۰۲۲ در تالار آینه مارایای العلا برگزار شد-twitter/ArtsAlUla

آثار هنری برجسته دنیای عرب و هنرمندان منطقه‌ای به سرپرستی لوءلوء الحمود آثاری از مجموعه خصوصی حامی هنر و مجموعه‌دار سعودی بسمه السلیمان به مدت سه ماه در العلا به نمایش گذاشته شد.

نمایشگاه «آنچه در میان نهفته» (What Lies Within) که از ۱۱ فوریه تا پایان مارس ۲۰۲۲ در تالار آینه مارایای العلا برگزار شد، آثاری از برجسته‌ترین هنرمندان عربستان سعودی و هنرمندان این کشور در سراسر جهان را در دو دهه گذشته گرد هم آورده بود. منال الضویان، شادیه عالم، زهره الغامدی، دانا عورتانی، عبدالناصر غارم، مها ملوح و احمد ماطر تنی چند از این افراد برجسته هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 السلیمان که مجموعه خود را به یاد و خاطره گرامی پسرش محمد الجفیلی تقدیم کرده، در آغاز برگزاری این نمایشگاه به نشریه ووگ گفت: «من با استفاده از فناوری و با ایجاد یک موزه مجازی به دنبال این بوده‌ام که مجموعه خود را در دسترس تعدادی هر چه بیشتر از مردم در سراسر جهان قرار دهم. در حال حاضر ارائه این آثار برای مخاطبان فیزیکی در العلا، همچنان در راستای تمایل من برای در دسترس قرار دادن هنر برای عموم است. این نمایشگاه پویا و متنوع گواهی بر نوآوری و خلاقیت نسلی از هنرمندان کلیدی سعودی است که آثارشان اکتشافی در طیفی از موضوعات پیرامون میراث، هویت و مکان است.»

این نمایشگاه اولین نمونه از مجموعه نمایشگاه‌ها در العلا بود که میراث مجموعه‌داران و حامیان پیشگام در عربستان سعودی را گرامی می‌دارد. بدون شک السلیمان یک پیشگام در دنیای هنر است. یک دهه پیش، او BASMOCA (موزه هنرهای معاصر بسمه السلیمان) را تاسیس کرد؛ اولین موزه مجازی در جهان که از فناوری‌های پیشرفته بازی استفاده می‌کند و مخاطبان گسترده‌ای را دعوت به دیدن آثار هنری کرده و اجازه می‌دهد تا به‌عنوان تماشاگر مجازی در فضای موزه دخیل شوند.

هر هنرمندی که اثرش برای نمایشگاه انتخاب شد رویکردی منحصربه‌فرد و جامع به گذشته، حال و آینده داشت. الحمود، طراح جلد ماه ژوئن ۲۰۲۱ Vogue Arabia، می‌گوید: «برخی از مجموعه‌های هنری فراتر از حفظ خاطرات و فرهنگ بصری هستند، زیرا منعکس‌کننده سفری هستند که می‌تواند نحوه واکنش عموم به هنر را نیز تغییر دهد. اشتیاق و اعتقاد بسمه السلیمان به هنرمندان عربستانی باعث شده که در طول سال‌ها برخی از برجسته‌ترین هنرمندان پادشاهی را در کنار مجموعه بین‌المللی خود به دست آورد.»

یکی از مهم‌ترین آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه اثر هنری «طاق سیاه مکه –العلا» بود که پس از اولین نمایش خود در دوسالانه ونیز برای اولین بار در عربستان سعودی به نمایش گذاشته شد.

پرتره‌های عکاسی سیاه‌وسفید الضویان از زنان شاغل که به سهم تاریخی زنان در جامعه عربستان سعودی می‌پردازد نیز به نمایش گذاشته شد، همان‌طور که مینیاتور Magnetism (۲۰۰۹) ماطر که ترکیبی از هنر، علم و مفهوم دین و هویت است. این جشنواره یکی از چهار جشنواره متمایز در تقویم رویدادهای زمستانی AlUla Moments بود که آخرین روزهای خود را در این هفته پشت سر گذاشت.

بیشتر از فرهنگ و هنر