فراخوان پوشیدن لباس محلی در عربستان سعودی

«این یک فرهنگ، آداب ‌و رسوم، سنت‌، اصول و تاریخ است که می‌خواهیم آن را به نسل آینده آموزش دهیم»

در سراسر عربستان دختران و پسران جوان با لباس، آرایش و زیورآلات متفاوت در خیابان ظاهر شدند-SAFoundingDay

شهروندان عربستان سعودی به‌خصوص جوانان در پاسخ به فراخوان عمومی پوشیدن لباس‌های محلی، روز گذشته با لباس، آرایش و زینت‌آلات سنتی خود به خیابان‌ها رفتند.

این درخواست که در اوایل این ماه، از سوی ترکی آل شیخ، رئیس کمیسیون مد و اداره عمومی سرگرمی مطرح شد، مردم را تشویق کرد تا برای جشن ملی «روز تاسیس» در ۲۲ فوریه، لباس‌های سنتی عربستان را بپوشند - و نماینده مناطق خود باشند.

این پیشنهاد باعث شد در سراسر کشور دختران و پسران جوان با لباس، آرایش و زیورآلات متفاوت در خیابان ظاهر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این رویداد را شاید بتوان اولین نمونه از یک جشنواره خیابانی سراسری نامید که به فهرست بلندبالای «اولین‌ها«در عربستان سعودی اضافه خواهد شد. برای گردشگران خارجی که در دیشب در ریاض بودند، نمایش لباس‌های سنتی عربستان باعث تعجب و خوشحالی شد. لباس‌هایی که شاید خود شهروندان عربستان هم پیش‌ازاین تنها در مجموعه‌های نمایشی و تلویزیونی دیده بودند.

لینا الحسینی اهل مدینه لباس سفید به تن و شالی از منطقه غرب به‌ سر داشت. او به عرب نیوز گفت که این سبک لباس فقط در مناسبت‌های خاص پوشیده می‌شد. او گفت: «مادربزرگ‌های ما در عروسی‌ها و مناسبت‌های دیگر مثل تولد یک کودک این را می‌پوشیدند و (مردها) سربند حجازی می‌بندند. این چیزی است که ما همیشه در ماه‌های رمضان و شعبان می‌پوشیم.»

معتز موسی الدوسری لباس سنتی نجدی (منطقه مرکزی) که میراث پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگش هست را پوشید.

او که با موهای بلند مشکی بافته شده و کمربندهای ضربدری روی سینه، توجه بسیاری از افرادی را که برای گرفتن عکس او آمده بودند، جلب کرد ه بود به خبرنگار عرب نیوز گفت: «این یک فرهنگ، آداب ‌و رسوم، سنت‌، اصول و تاریخ است که می‌خواهیم آن را به نسل آینده آموزش دهیم.»

یک مادر جوان هم که دخترش را با الهام از فرهنگ مدینه و طایف لباس سفید و طلایی پوشانده بود گفت: «احساس می‌کنم به گذشته برگشته‌ام و در دورانی زندگی می‌کنم که ۳۰ سال پیش وقتی بچه بودم واقعا حسرت آن را می‌خوردم.» او با چشمان اشک‌آلود گفت: «امیدوارم بتوانیم همیشه همین‌طور زندگی کنیم و زمان و نحوه زندگی خود را به نسل بعدی نشان دهیم.» آرزویی که خواسته نسل جوان عربستان است که با چشمی به آینده نگران از دست دادن آزادی‌های به دست آمده هم هستند.

بیشتر از مُد و زیبایی