نمایشگاه هنرمفهومی العلا در عربستان سعودی

آثار هنری این نمایشگاه برای دومین بار بستر سنگی معروف العلا را پوشانده‌اند

سازمان‌دهندگان Desert X می‌گویند پیام آن‌ها در عربستان سعودی «تمرکز بر هنر، رابطه آن با زمین و کثرت صداها و فرهنگ‌های هنری» است-facebook/DesertX

نمایشگاه هنرهای مفهومی سراب (Desert X AlUla) العلا از ۱۱ فوریه تا ۳۰ مارس امسال در منطقه تاریخی العلا در عربستان سعودی برگزار خواهد شد.

این موزه زنده در فضای باز با الهام از واژه «سراب» میزبان آثاری از هنرمندان هنرهای مفهومی از سراسر جهان است.

علیرغم همه‌گیری جهانی، عربستان سعودی که دهه‌ها به روی جهان بسته بود، به برنامه‌های بلندپروازانه خود برای توسعه که بخشی از «چشم‌انداز ۲۰۳۰» ولیعهد محمد بن سلمان است، ادامه داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 آثار هنری این نمایشگاه برای دومین بار بستر سنگی معروف العلا را پوشانده‌اند.

نمایشگاه Desert X AlUla که از جنبش لند آرت اواخر دهه ۶۰ و ۷۰ سرمشق گرفته است، بخش عمده‌ای از این دستورالعمل است. امسال این دوسالانه که دوباره با مشارکت کمیسیون سلطنتی سعودی العلا برگزار شد، آثار سفارشی ۱۵ هنرمند بین‌المللی را ارائه می‌کند.

 

مجسمه آبی‌رنگ لیتا آلبوکرکی از زنی که در حالت مراقبه، بر فراز صخره‌ای غول‌پیکر مشرف بر شن و ماسه‌ها در العلا، منطقه بیابانی باستانی در عربستان سعودی، نشسته است شاید پس از قرن‌ها اولین مجسمه زنی باشد که در این ابعاد در این کشور بر پا و تحسین‌شده است. این مجسمه در نمایشگاه قبلی در سال ۲۰۲۰ در آنجا نصب شد.

سازمان‌دهندگان Desert X می‌گویند پیام آن‌ها در عربستان سعودی «تمرکز بر هنر، رابطه آن با زمین و کثرت صداها و فرهنگ‌های هنری» است.

برخی از هنرمندان شرکت‌کننده نیز از تمایل خود به نگاهی فراتر از اقدامات دولت صحبت کرده‌اند. هنرمند شزاد داوود گفت: «شما این انتخاب را دارید که وارد گفتگو شوید و روایت را تغییر دهید یا آن را به پیش ببرید یا نه. چیزی در مورد وضعیت خاص در العلا وجود داشت، تمدن‌های باستانی، زمین‌شناسی، این‌ها همه‌چیزهایی هستند که من را علاقه‌مند می‌کنند.»

رئیس و مؤسس Desert X درباره اعتراض و واکنش‌های منفی، به‌ویژه از سوی هنرمندان در ایالات‌متحده، به برگزاری این نمایشگاه در عربستان سعودی گفت «گردوغبارها در حال فرونشستن است.»

 سوزان دیویس معتقد است به‌رغم وجود منتقدان، بذرها در العلا برای اکوسیستم هنری آینده کاشته می‌شوند و می‌توان دوسالانه را به‌عنوان یک سرعت‌دهنده به تغییرات در نظر گرفت.

بیشتر از سفر