افزایش حمله‌های سایبری در شرق اروپا

از زمان آغاز جنگ اوکراین، استفاده ابزاری از این بحران برای حمله‌های سایبری افزایش یافته است

برخی گروه‌های جنایتکار یا کلاهبردار نیز از رویدادهای جاری با ‌عنوان ابزاری برای دسترسی به قربانیان بهره می‌گیرند‌ـ Canva Pro

گروه واکاوی تهدیدها وابسته به شرکت گوگل در اوایل ماه مارس گزارشی درباره فعالیت‌های سایبری مرتبط با جنگ در اوکراین منتشر کرد. این گروه چهارشنبه ۳۰ مارس اعلام کرد از آن زمان شاهد افزایش تهدیدهایی است که از جنگ اوکراین برای حمله‌های سایبری استفاده ابزاری می‌کنند.

گروه واکاوی تهدیدها به کارگزارانی اشاره می‌کند که یا با پشتیبانی دولت‌های چین، ایران، کره شمالی و روسیه و یا به‌صورت مستقل، از موضوع‌های مربوط به جنگ اوکراین بهره‌برداری و با وسوسه قربانیان، آن‌ها را به کلیک کردن روی ایمیل‌ها یا لینک‌های بدافزاری ترغیب می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس بیانیه این گروه، برخی گروه‌های جنایتکار یا کلاهبردار نیز از رویدادهای جاری با ‌عنوان ابزاری برای دسترسی به قربانیان بهره می‌گیرند. برای نمونه، با جعل هویت نظامی و به نام جمع‌آوری کمک‌های مالی برای آسیب‌دیدگان جنگ، دست به کلاهبرداری می‌زنند.

گروه واکاوی اطلاعاتی مربوط به برخی تهدیدهای عمده در دو هفته اخیر منتشر کرد. یک گروه وابسته به دولت چین که حمله‌های سایبری علیه نهادهای دولتی و نظامی در اوکراین، روسیه، قزاقستان و مغولستان انجام داد. یک گروه مستقر در روسیه که به چند سازمان مردم‌نهاد و اندیشکده آمریکایی، ارتش یکی از کشورهای منطقه بالکان و یک پیمانکار صنایع نظامی اوکراینی حمله کرد. این گروه‌ برای نخستین بار به ارتش‌های چندین کشور اروپای شرقی و نیز یک مرکز کارشناسی ناتو حمله سایبری کرد. یک گروه از بلاروس نیز اقدام به کلاهبرداری و سرقت اطلاعات بانکی کاربران اینترنتی کرد.

این پژوهشگران گوگل می‌گویند با فعالیت شبانه‌روزی تلاش می‌کنند ایمنی کاربران را حفظ و با شناسایی عوامل تهدید و انتشار اطلاعات از حمله‌های آتی پیشگیری کنند. این گروه می‌افزاید گرچه فعالیت‌های مربوط به اوکراین و روسیه را رصد می‌کند، اما مراقب دیگر تهدیدکنندگان بین‌المللی نیز هست.

 

بیشتر از جهان