اوکراین؛ اعلام وضعیت فوق العاده و موج جدید حملات سایبری به سامانه‌های دولتی

در پی ورود نظامیان روسیه به استان‌های جدایی‌طلب، مقامات اوکراین از وقوع حملات سایبری گسترده به تاسیسات این کشور خبر می‌دهند

اوکراین روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، با اعلام وضعیت فوق‌العاده از شهروندان اوکراینی که در روسیه به سر می‌برند خواست این کشور را بی‌درنگ ترک کنند.

همزمان روسیه در اقدامی که نشانه‌ای از یک تهاجم همه‌جانبه می‌تواند تعبیر شود تخلیه سفارت خود در کی‌يف را آغاز کرد.

دولت اوکراین علاوه بر اعلام وضعیت فوق‌العاده، همه مردانی را که در سن مناسب جنگیدن قرار دارند به خدمت اجباری سربازی فراخواند.

اولکسی دانیلوف، دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین گفت: «وضعیت فوق‌العاده ۳۰ روز در نظر گرفته شده است و امکان دارد برای ۳۰ روز اضافی نیز تمدید شود.»

اعلام وضعیت فوق‌العاده دولت اوکراین را قادر می‌کند تصمیم‌های فوق‌العاده اخذ کنند. این اقدام‌ها می‌تواند مواردی همچون اعمال محدودیت در آمد و شد،حفاظت بیشتر از زیرساخت‌های حیاتی، و ممنوعیت اعتصاب را در بر گیرد.

مقام‌های منطقه‌ای می‌توانند در مورد اعمال مقررات منع رفت و آمد و سایر اقدام‌ها تصمیم‌گیری کنند.

اولکسی دانیلوف گفت: «این اقدام‌های پیشگیرانه به منظور حفظ آرامش در کشور اتخاذ می‌شود تا چرخ اقتصاد و کشور بچرخد.»

برخی قانونگذاران اوکراین خواهان برقراری حکومت نظامی هستند. اما دبیر شورای دفاع و امنیت ملی اوکراین گفت هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است. و افزود: «در صورت لزوم این ماده بی‌درنگ تصویب می‌شود.»

حکومت نظامی محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌تری را اعمال می‌کند که می‌تواند شامل ممنوعیت نشست‌های احزاب و سازمان‌های سیاسی شود.

مرزبانی دولتی اوکراین می‌گوید در باره حضور غیراوکراینی‌ها در مناطق مرزی و استفاده از رادیو، و پرواز پرنده‌های بدون سرنشین و فیلم‌برداری و عکس‌برداری از اشخاص یا ساختمان‌های ویژه مقررات تازه‌ای اعمال می‌شود.

پارلمان اوکراین همچنین روز چهارشنبه طرح اولیه قانونی را به تصویب رساند که به اوکراینی‌ها اجازه حمل سلاح گرم و استفاده از آن در دفاع از خود را می‌دهد.

وبسایت‌های پارلمان، هیئت دولت، وزارت خارجه اوکراین در دسترس نیستند. در هفته‌های اخیز بسیاری از وبسایت‌های دولتی اوکراین با اختلال روبه‌رو شدند. کی‌یف حملات سایبری را عامل این اختلال‌ها می‌داند.

حمله سایبری به وب‌سایت‌های دولتی اوکراین

روز چهارشنبه، ۲۳ فوریه، وزیر نقل و انتقالات دیجیتال اوکراین از حملات سایبری به سامانه‌های کامپیوتری آن کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چندین تارنمای اوکراینی، شامل صفحات تارنماهای دولت و وزارت خارجه، از دسترس خارج شدند.

مقامات مسئول در اوکراین، این هفته گفتند هشدارهایی در مورد آمادگی هکرها برای حملات عمده سایبری به نهادهای دولتی، بانک‌ها، و بخش امور دفاعی کشور دریافت کرده‌اند.

حملات سایبری روز چهارشنبه، یک هفته پس از آن رخ می‌دهد که شبکه کامپیوتری وزارت دفاع اوکراین و دو بانک محلی، هدف حملات سایبری قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تشدید حملات سایبری در اوکراین، در ادامه تنش بین کی‌یف و مسکو رخ می‌دهد که موجب نگرانی‌های بین‌المللی از حمله نظامی روسیه به اوکراین شده است.

روسیه از چند هفته پیش به این سو، بیش از ۱۹۰ هزار نیروی نظامی و نیز تجهیزات سنگین نظامی را در امداد مرزهای اوکراین مستقر کرده است.

ایالات متحده و اروپا معتقدند که حمله نظامی مسکو به همسایه شرقی‌اش قریب‌الوقوع است، و هشدار داده‌اند که چنین اقدامی هزینه سنگینی برای مسکو به دنبال خواهد داشت.

با وجود حمایت غرب از کی‌یف، مسکو دو منطقه تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته است، و کی‌یف روز چهارشنبه «وضعیت فوق‌العاده» اعلام کرده است.