بایدن درباره حمله‌ سایبری احتمالی روسیه به شرکت‌های آمریکایی هشدار داد

حمله سایبری روسیه به شرکت‌های آمریکایی می‌تواند به‌منزله تشدید تنش‌ها میان آمریکا و روسیه تلقی شود

وزارت خارجه روسیه هشدار داده که به‌دلیل ادامه انتقادهای علنی آمریکا از روسیه، ممکن است کلیه روابط دیپلماتیک میان دو کشور قطع شود‌ـ NICHOLAS KAMM / AFP

کاخ سفید از شرکت‌های آمریکایی می‌خواهد تا در گرماگرم آنچه «فعالیت اطلاعاتی در حال تحول» می‌خواند، اقدام‌هایشان در جهت امنیت سایبری را تقویت کنند که به این موضوع اشاره دارد روسیه در حال بررسی امکان هدایت حملات سایبری علیه ایالات متحده است.

در بیانیه روز دوشنبه، جو بایدن هشدار داد که آمریکا با «لحظه‌ای حیاتی برای تسریع کار بهبود امنیت سایبری داخلی و تقویت مقاومت ملی» رو‌به‌رو است.

او گفت: «من پیش‌تر هشدار دادم که احتمال دارد روسیه فعالیت‌های مخرب سایبری علیه ایالات متحده انجام دهد؛ از جمله در واکنش به هزینه‌های بی‌سابقه‌ای که با همراهی متحدان و شرکایمان به روسیه تحمیل کردیم. این بخشی از قاعده بازی روسیه است. امروز، دولت من این هشدارها را بر اساس اطلاعات [محرمانه] رو به تحول، تکرار می‌کند که دولت روسیه گزینه‌ها برای حملات سایبری احتمالی را در دست بررسی دارد.» 

این سخنان بایدن در گرماگرم گزارش‌هایی است مبنی بر اینکه تهاجم روسیه به اوکراین تقریبا در تمام جبهه‌ها متوقف و باعث شده است مسکو به‌جای سرنگونی دولت اوکراین، کانون توجهش را به تصرف بندر ماریوپل در دریای سیاه تغییر دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، وزارت خارجه روسیه هشدار داد که به‌دلیل ادامه انتقادهای علنی آمریکا از تهاجم روسیه به اوکراین، ممکن است ایالات متحده و روسیه کلیه روابط دیپلماتیک خود را قطع کنند. مقام‌های روسیه اقدام بایدن به توصیف ولادیمیر پوتین به‌عنوان جنایتکار جنگی را محکوم کرده‌اند و آن را نابخشودنی خوانده‌اند.  

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه، روز دوشنبه به کرملین فرا خوانده شد و یادداشت اعتراض‌ این کشور به سخنان اخیر بایدن به او تسلیم شد. بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، سالیوان از این جلسه برای مطرح کردن درخواست دسترسی کنسولی به شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در روسیه استفاده کرد.

ند پرایس، سخنگوی ارشد وزارت خارجه آمریکا، گفت: «سالیوان از فرصت این ملاقات استفاده کرد تا از دولت روسیه بخواهد قوانین بین‌المللی و اصول انسانی ابتدایی را رعایت کند و اجازه دسترسی کنسولی به کلیه شهروندان آمریکایی بازداشت‌شده در روسیه از جمله کسانی که پیش از دادرسی در بازداشت‌اند، را بدهد.»

حمله سایبری روسیه به شرکت‌های آمریکایی می‌تواند به‌منزله تشدید تنش‌ها میان آمریکا و روسیه تلقی شود، اگر دولت بایدن به‌طور قطعی دولت پوتین را مقصر چنین اقدامی معرفی کند. کاخ سفید وعده داده است که ایالات متحده را از جنگ اروپا بر سر تهاجم به اوکراین دور نگه دارد اما خشم میان مسکو و واشنگتن در پی تحریم‌های خردکننده غرب علیه روسیه برای منزوی کردن این کشور از اقتصاد جهانی، همچنان در غلیان است.

در این میان، مقام‌های اوکراین همچنان خواهان کمک‌های نظامی و اقتصادی بیشتر ناتو و ایجاد منطقه پرواز ممنوع‌اند که اغلب کارشناسان بر این عقیده‌اند که به شرایطی خواهد انجامید که نیروهای آمریکا را مقابل هواپیماهای روسی قرار خواهد داد. آن‌ها معتقدند که جنگ میان روسیه و اوکراین به‌زودی و به‌گونه‌ای اجتناب‌ناپذیر به باقی اروپا گسترش خواهد یافت.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، آخر هفته‌ای که گذشت، هشدار داد اگر گفت‌و‌گوهای صلح دولتش با مسکو شکست بخورد، کشورهای جهان در معرض خطر «جنگ جهانی سوم» قرار می‌گیرند.

© The Independent

بیشتر از جهان