اتحادیه اروپا در پی تقسیم عادلانه مسئولیت پذیرش پناهندگان اوکراین

حمله روسیه به اوکراین ظرف فقط یک ماه، ۳.۵ میلیون پناهنده اوکراینی را روانه اتحادیه اروپا کرد

کمیسیون اروپا مبلغ ۳.۵ میلیارد یورو برای هزینه‌های مرتبط با پناهندگان اختصاص داد‌ه است‌ـ ANGELOS TZORTZINIS / AFP

روز چهارشنبه ۲۳ مارس، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا در امور مهاجرت گفت رایزنی‌ها بر سر تقسیم عادلانه مسئولیت میزبانی از میلیون‌ها اوکراینی‌ که به کشورهای عضو این اتحادیه پناه می‌آورند، به‌ زودی آغاز می‌شود.

به گزارش رویترز، ایلوا یوهانسون، کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا، با اشاره به این که این بار اتحادیه اروپا در پی اختصاص شمار معینی از پناهندگان به کشورها نیست، افزود که کوشش می‌شود ناکامی‌ها در پذیرش جمعی موج بزرگ پناهندگان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ تکرار نشود. اتحادیه اروپا در آن زمان شاهد جدل‌های تلخی بود که بر سر سهمیه‌بندی پناهندگانی که از جنگ داخلی سوریه گریخته بودند، روی داد.

حمله روسیه به اوکراین در ظرف تنها یک ماه، ۳.۵ میلیون پناهنده اوکراینی را روانه اتحادیه اروپا کرد که نزدیک به نیمی از آنان کودکان و بقیه بیشتر زنان و سالمندان‌اند. دولت اوکراین خروج مردان را از این کشور ممنوع کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا به سرعت مرزهایش را به روی پناهندگان گشود و به آنان حق اقامت، تحصیل، سفر آزادانه، و حق دسترسی به درمان و بهداشت، مسکن، و کار اعطا کرد.

بر اساس برآوردهای سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی اروپا، هزینه فوری و مستقیم میزبانی از سه میلیون پناهنده اوکراینی معادل دست‌کم ۰.۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی اروپا است. این رقم در کشورهایی که بیشترین شمار پناهندگان را در خود جای داده‌اند، به‌ مراتب بیشتر است.

پناهجویان در آغاز بیشتر به کشورهای همسایه اوکراین، یعنی لهستان، رومانی، اسلواکی و مجارستان رفتند، اما ایلوا یوهانسون می‌گوید نزدیک به دو میلیون پناهنده از این کشورها گذشته‌اند و به کشورهای غربی‌تر پناه برده‌اند.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۲۳ مارس، مبلغ ۳.۵ میلیارد یورو برای هزینه‌های مرتبط با پناهندگان اختصاص داد.

دوبراوکا سوئیکا، کمیسر دموکراسی و جمعیت‌ اتحادیه اروپا، به پذیرایی لهستان از نزدیک به یک میلیون کودک اوکراینی اشاره کرد و گفت که این تعداد سه برابر شمار کودکانی است که سالانه در این کشور زاده می‌شوند.

دوبراوکا سوئیکا که در یک نشست رسانه‌ای سخن می‌گفت، افزود: «بیش از ۱.۵ میلیون کودک به درون مرزهای اتحادیه اروپا آمدند. خاک اروپا شاهد یک دگرگونی جمعیتی است.»

بیشتر از جهان