سئول: کره شمالی "وانمود کرد" یک ابرموشک پرتاب کرده است

سئول ادعای هفته گذشته کره شمالی مبنی بر پرتاب یک ابرموشک جدید را به چالش کشید

سئول ادعای کره شمالی به آزمایش موشک هواسونگ-۱۷ را رد کرد _STR / KCNA VIA KNS / AFP

کره جنوبی ادعای اخیر کره شمالی مبنی بر پرتاب یک موشک بالستیک قاره‌پیمای توسعه‌ یافته جدید را رد کرد و موشک آزمایش شده را همان موشک کم‌قدرتی دانست که قبلا آزمایش ناموفق داشته است.

کره شمالی هفته گذشته اعلام کرد که بزرگترین و پرقدرت‌ترین موشک بالستیک قاره‌پیمای خود را آزمایش کرد و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که شخصا بر پرتاب این موشک به نام «هواسونگ-۱۷» نظارت داشت، اعلام کرد که این موشک جدید اهرمی بازدارنده برای جلوگیری از جنگ هسته‌ای است.

اما خبرگزاری فرانسه به نقل از وزارت دفاع کره جنوبی نوشت که سئول و واشنگتن اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که موشک پرتاب شده از نوع «هواسونگ-۱۵» بوده که پیونگ یانگ در سال ۲۰۱۷ آن را آزمایش کرده بود.

مقامات کره جنوبی اعلام خبر نادرست از پرتاب موشک بالستیک توسط پیونگ‌یانک را اقدامی در جهت جبران پرتاب ناموفق در ۱۶ مارس عنوان کرده‌اند، خبری که رسانه‌های کره شمالی هیچ مطلبی مبنی بر انجام یک آزمایش ناموفق منتشر نکردند. آزمایش ناموفقی که به اعتقاد یکی از نمایندگان کره جنوبی، احتمالا ساکنان پیونگ‌یانگ را شوکه کرده و می‌توانسته بر افکار عمومی نسبت به حکومت کیم جونگ اون تاثیرگذار باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به اعتقاد برخی تحلیلگران در حال حاضر کره شمالی به دنبال جلب حمایت بیشتر شهروندان خود در آستانه سالگرد تولد کیم ایل سونگ است.

 البته این در حالی است که هر دو این موشک‌ها به طور بالقوه قادر به رسیدن به خاک ایالات متحده هستند اما برد هواسونگ-۱۷ به مراتب بیشتر بوده و اندازه بسیار بزرگ آن برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای متعدد به منظور شکست سیستم‌های دفاع موشکی طراحی شده است.

پس از آزمایش اخیر کره شمالی تحت عنوان موشک هواسونگ-۱۷، آمریکا درخواست برگزاری جلسه شورای امنیت را داد. به گزارش یورونیوز واشنگتن همچنین تحریم‌های جدیدی علیه پنج نهاد و فرد در روسیه و کره شمالی به دلیل انتقال کمک به برنامه موشکی پیونگ یانگ اعمال کرد.

در زمانی که کره شمالی اعلام کرد موشک بالستیک هواسونگ-۱۷ را آزمایش کرده است، برخی تحلیلگران نظامی آن را تحریک‌آمیزترین اقدام صورت گرفته توسط پیونگ‌یانگ از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا نام بردند. موضوعی که حالا از سوی کره جنوبی از اساس رد شده است.

به تازگی رسانه‌های دولتی کره شمالی گزارش دادند که کیم جونگ اون، وعده داده که یک نیروی نظامی غیرقابل توقف ایجاد کند. اینها در حالی است که اقتصاد این کشور به شدت تحت فشار تحریم‌ قرار داشته و شرایط اقتصادی آن تحت تاثیر کرونا روزهای سخت‌تری را نیز می‌گذراند.

بیشتر از جهان