مانور نظامی کره جنوبی و آمریکا؛ کره شمالی دو موشک پرتاب کرد

وزارت خارجه کره شمالی «شبیه سازی عملیات جنگی» را تقبیح کرده 

Jung Yeon-je / AFP

کره شمالی در عین انتقاد از آمریکا و کره جنوبی برای ادامه مانورهای مشترک نظامی، دو موشک که ماهیتشان مشخص نشده، به سوی دریا پرتاب کرده است.

کره شمالی روز سه شنبه، در چهارمین دور از آزمایش های موشکی در دو هفته گذشته، موشک هایی را از ناحیه ای در نزدیکی ساحل غربی این کشور پرتاب کرد.

پرتاب این موشک ها از طرف ستاد مشترک ارتش کره جنوبی تایید شد. دقایقی پس از آن، وزارت خارجه کره شمالی، در بیانیه ای، واشنگتن و سئول را برای مانور نظامی که این کشور تمرینی برای تهاجم تلقی می کند، تقبیح کرد.

یک سخنگوی دولت کره شمالی گفت این کشور احساس می کند «ناچار است ابزاری قدرتمند که برای دفاع ملی لازم است تولید، آزمایش و مستقر» کند.

این بیانیه در ادامه می افزاید: «نباید در زمانی که شبیه سازی عملیات جنگی علیه طرف مذاکره هدف گیری و اجرا می شود، انتظار تعامل سازنده داشت. موضع ما برای حل مسائل موجود از طریق مذاکره تغییری نکرده است، اما تعامل در گفتگوها، تا زمانی که حرکات نظامی خصمانه ادامه دارد، کمتر مشهود خواهد بود».

روز دوشنبه، «یونگ کیونگـ دو»، وزیر دفاع کره جنوبی به پارلمان این کشور اطلاع داد که مانور نظامی مشترک با آمریکا آغاز شده است، اما به جزئیات آن اشاره نکرد. انتظار می رود این مانور از طریق شبیه سازی کامپیوتری انجام شود و در آن از سلاح واقعی و سرباز استفاده نشود.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت آن ها «اوضاع را همچنان زیر نظر داشته و با متحدانمان، کره جنوبی و ژاپن مشاوره نزدیکی داریم».

دونالد ترامپ که در ملاقات با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی، در سنگاپور در دهم ماه ژوئن با ازسرگیری مذاکرات هسته ای میان مقامات دو کشور موافقت کرد، به این مانور وزن چندانی نداده و گفته است آن ها هیچ توافقی را نادیده نگرفته اند.

کره شمالی در بیست و پنجم ماه ژوئیه یک موشک بالستیک با برد کوتاه را مورد آزمایش قرار داد و گفت این یک «هشدار جدی» به کره جنوبی برای قصد آن کشور به ادامه مانورهای نظامی با ایالات متحده است.

هفته گذشته نیز کره شمالی آنچه را پرتاب آزمایشی یک سیستم پرتاب موشک چندگانه خواند، به مرحله اجرا گذاشت. رسانه های دولتی کره شمالی گفتند این آزمایش ها زیر نظر شخص کیم جونگ اون، رهبر کشور انجام گرفته است.

کارشناسان می گویند کره شمالی با استفاده از حملات سایبری پیشرفته، در صدد جمع آوری غیرقانونی وجه برای سرمایه گذاری در برنامه های سلاح های کشتار جمعی است.

در گزارش جدیدی که از طرف هیئت نظارت بر تحریم های رژیم کره شمالی تسلیم شورای امنیت سازمان ملل شده، آمده است که این وجه تاکنون بالغ بر دو میلیارد دلار شده است. 

بنا به خلاصه این گزارش، کره شمالی با استفاده از ابزار سایبری «به زور و بطور غیرقانونی، وجوهی را از نهادهای مالی و نقل و انتقالات رمز ارزها برداشته و با پولشوئی بهره آن برای مقابله با تحریم های مالی، تولید درآمد می کند».

گزارش بیشتر از رویترز و آسوشیتد پرس.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/news

© The Independent