رئیس‌جمهوری منتخب کره جنوبی خانه آبی «نحس» را ترک می‌کند

حزب دموکرات مخالف، آقای یون را متهم کرد – که تحت تاثیر استادان فنگ‌شویی دست به این اقدام زده است

معتقدان به شیوه ژئومانسی (رمالی) ماهیت «بدیمن» کاخ آبی را به این واقعیت مرتبط می‌دانند که چهار نفر از شش رئیس‌جمهوری کره جنوبی در ۲۵ سال گذشته، یا در زندان به سرمی‌برند یا بعد از ترک سمت، خودکشی کرده‌اند-@koryodynasty

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری منتخب کره جنوبی تصمیم خود را برای ترک کاخ آبی، دفتر ریاست جمهوری فعلی، اعلام و محل کار جدید خود را در مرکز سئول راه‌اندازی کرد؛ اقدامی که باعث اختلاف در افکار عمومی شده است.

آقای یون که پیش از انتخاب شدنش در اوایل ماه جاری، «دونالد ترامپ کره جنوبی» لقب گرفته بود، دوره پنج ساله (زمامداری) خود را از ۱۰ مه آغاز می‌کند و پیش‌تر این در بخشی از وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود که دفتر ریاست جمهوری را جا‌به‌‌جا خواهد کرد.

دفتر فعلی ریاست جمهوری در خانه آبی، یا چئونگ وا دائه، در محوطه‌ای پرت در دامنه کوهی در شمال گوانگهوامون قرار دارد.

دادستان ارشد سابق محافظه‌کار گفت که مکان و طراحی کاخ آبی، نمادی از ریاست جمهوری (به شیوه) «امپراتوری» است که رهبر ملت را از عموم مردم جدا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما حزب دموکرات مخالف، آقای یون را متهم کرد – که تحت تاثیر استادان فنگ‌ شویی دست به این اقدام زده است - که بودجه آن حدود ۵۰ میلیارد وون (۳۱.۳ میلیون پوند یا ۴۰ میلیون دلار) برای خزانه ملی هزینه دارد..

سرپرست یک نهاد فنگ‌ شویی اوایل این هفته ببه رویترز گفت محل مجتمع نظامی دفاعی در یونگشان «نقطه‌ای مبارک... ساده و در عین حال خوش‌یمن» است. در مقابل، معتقدان به شیوه ژئومانسی (رمالی) ماهیت «بدیمن» کاخ آبی را به این واقعیت مرتبط می‌دانند که چهار نفر از شش رئیس‌جمهوری کره جنوبی در ۲۵ سال گذشته، یا در زندان به سرمی‌برند یا بعد از ترک سمت، خودکشی کرده‌اند.

احتمال اینکه یون، رئیس‌جمهوری منتخب به چئونگ وا دائه فعلی منتقل شود، صفر است.

منتقدان، خانه آبی را به دلیل قرارگرفتن در محوطه‌ای پرت در دامنه کوهی در شمال گوانگهوامون، نمادی از ریاست جمهوری به سبک امپراتوری می‌دانند.

اما آقای یون روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی تلویزیونی خود با اعلام این اقدام گفت که انگیزه این تغییر نگرانی‌های عملی از قبیل سهولت کار با دولتش بوده است. برای نمونه دفاتر اکثر مقام‌ها و نیز اتاق مطبوعات در خانه آبی در همان ساختمان محل کار رئیس‌جمهوری قرار ندارد.

او گفت مقام‌های وزارت دفاع که اکنون در ساختمان مورد نظر حضور دارند به ساختمان ستاد مشترک ارتش (جی‌سی‌اس) در محوطه (مجتمع) منتقل خواهند شد و کارکنان جی‌سی‌اس در مراحل مختلف به مرکز فرماندهی جنگ در نزدیکی سئول منتقل می‌شوند.

آقای یون افزود یک پارک عمومی بزرگ در نزدیکی دفتر جدید ریاست جمهوری احداث خواهد شد و گفت که شهروندان عادی می‌توانند دفتر او را از نزدیک ببینند.

ضمنا از برنامه‌های خود برای ایجاد یک مرکز مطبوعاتی در دفتر جدید ریاست جمهوری و ملاقات پی‌درپی با خبرنگاران خبر داد.

رئیس‌جمهوری منتخب گفت که برای نام‌گذاری دفتر ریاست جمهوری جدید از افکار عمومی بهره خواهد گرفت.  

آقای یون گفت: «می‌دانم که جابه‌جایی دفتر ریاست جمهوری کار ساده‌ای نیست، اما اگر قولی که به مردم (در مورد جا‌به‌جایی) داده‌ام دوباره زیر پا بگذارم، هیچ رئیس‌جمهوری دیگری در آینده برای انجام این کار تلاش نخواهد کرد. من این تصمیم را برای آینده کشورم گرفته‌ام.»

برخی منتقدان از آقای یون خواسته بودند که در جا‌به‌جایی شتاب نکند و استدلالشان این بود که کارهای دیگری مثل کنترل موارد فزاینده کووید-۱۹ در کشور نیاز بیشتری به توجه فوری دارد.

برخی دیگر نیز ابراز نگرانی کردند که این حرکت موجب ناراحتی عمومی می‌شود و هزینه آن نیز کم‌رنگ شده است. مخالفان ادعا کرده‌اند که هزینه چنین اقدامی می‌تواند به یک تریلیون وون افزایش یابد، یعنی ۲۰ برابر آنچه آقای یون پیشنهاد کرده است.  

© The Independent

بیشتر از جهان