تلاش برای دفن مومیایی‌های ۷۰۰۰ ساله‌ای که از خاک خارج شده‌اند

با قرارگیری در شرایط آب‌و‌هوایی محیط، این خطر وجود دارد که بپوسند و به توده‌ای سیاه و لزج تبدیل شوند

پس از وزش بادهای شدید و افزایش بارندگی در منطقه‌‌ای در شیلی، بقایای اسکلت‌ها به سطح زمین آمده‌اند‌ـ MARTIN BERNETTI / AFP

دانشمندان در شیلی با شرایط آب‌و‌هوایی سخت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند تا مومیایی‌هایی را که هزاران سال مدفون بوده‌اند زیر خاک نگه دارند.  

بر اساس گزارش‌ها، پس از وزش بادهای شدید و افزایش بارندگی در منطقه‌‌ای در شیلی، بقایای اسکلت‌ها به سطح زمین آمده‌اند.

باستان‌شناسان به گاردین گفتند مکان‌هایی را که مومیایی‌های باستانی چینچورو در معرض دید قرار گرفته بودند، مشخص و آن‌ها را زیر زمین دفن کردند.

درست چند سال پیش نیز بقایای مومیایی‌ها با خطر دیگری مرتبط با بحران اقلیمی روبه‌رو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر دانشمندان اعلام کردند باکتری‌ها باعث شدند مومیایی‌های چینچورو، که در موزه‌ای واقع در شمال شیلی نگهداری می‌شدند، بپوسند و در فرایندی که در اثر رطوبت شدید سرعت گرفت‌- که این منطقه به‌دلیل گرمایش زمین با آن مواجه بود- به ماده‌ای لزج و سیاه تبدیل شدند.

اکنون دانشمندان تلاش می‌کنند مومیایی‌های مدفون در گورستانی در آریکا‌ را که اخیرا در اثر قرار گرفتن در معرض آب‌وهوای نامطلوب آسیب دیده‌اند، نجات بدهند.

باستان‌شناسی به نام کامپوس به گاردین گفت: «هر بار که جسدی بالا می‌آید، پرچمی می‌گذاریم و آن را دوباره دفن می‌کنیم.»

«آن‌ها ۷۰۰۰ سال آن‌جا حفظ شده‌اند.»

چینچوروها عشایری بودند که بین پرو و شیلی زندگی می‌کردند. محل دفن آن‌ها در سرتاسر شمال شیلی حاوی مومیایی‌های مصنوعی و سایر بقایایی است که به‌دلیل عوامل محیطی حفظ شده‌اند.

تا همین اواخر اعتقاد بر این بود که مومیایی‌های آن‌ها قدیمی‌ترین مومیایی‌های جهان‌اند. با این حال، پژوهشی پیش‌تر در سال جاری نشان داد که بقایای کشف شده در پرتغال ۸۰۰۰ سال قدمت دارد و می‌تواند این عنوان را از آن خود کند.

کریستین زاوالا، شهردار کامارونز، شهری در همان نزدیکی، گفت باید اقدام‌هایی صورت پذیرد تا مطمئن شویم محیط‌ زیست اکنون باعث ناپدید شدن بقایای آن‌ها نمی‌شود.

او به گاردین گفت: «اگر ما مراقب چینچورو نباشیم، آن‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی نابود می‌شوند.»

شیلی در نتیجه گرمایش جهانی، یک دهه با خشکسالی مواجه بود که وزیر علوم این کشور را بر آن داشت تا بحران اقلیمی را «وضعیت فوق‌العاده ملی» اعلام کند.    

© The Independent

بیشتر از جهان