بحران هزینه‌های زندگی چه اثری بر زندگی جنسی می‌گذارد؟

سال‌ها است که اثرات فقر و نابرابری بر سلامت و طول عمر برملا شده است

محققان در پژوهش جدیدی به بررسی اثرات شرایط اجتماعی-اقتصادی بر سلامت جنسی پرداخته‌اند - Pexels

با افزایش بی‌امان هزینه‌های زندگی، شمار خانواده‌هایی افزایش می‌یابد که یک سال پیش نمی‌توانستند چنین موقعیتی را برای خود تصور کنند. قدرت خرید آنان کاهش یافته است و با بیشتر شدن قیمت سوخت و غذا نسبت به میزان درآمد و مستمری، به نظر می‌رسد احتمالا به بیش از این نیز برسد.

سال‌ها است که اثرات فقر و نابرابری بر سلامت و طول عمر برملا شده است، اما پیوند میان نابرابری و لذت جنسی تاکنون به ندرت بررسی شده بود.

محققان در پژوهش جدیدی به بررسی اثرات شرایط اجتماعی-اقتصادی بر سلامت جنسی پرداخته‌اند و اصطلاح «برابری اروتیک» را ساخته‌اند.

عوامل موثر بر هویت و لذت جنسی عبارتند از عوامل اجتماعی، بیولوژیکی، و ژنتیکی. محل زندگی، نوع کاری که می‌کنیم، تحصیلات، و وضعیت اقتصادی، همگی در تعیین میزان سلامت جنسی و نیز میزان لذت جنسی ما دخیل است.

فقر، قوه شهوانی را افزایش نمی‌دهد. بدیهی است که گرسنگی و خستگی میزان «لیبیدو» و لذت جنسی را کاهش می‌دهد. چنان که در «هرم نیازهای مازلو» (Maslow’s hierarchy of needs ) مشخص است، نیازهای اساسی ما شامل غذا، سرپناه، و پوشاک است و سپس می‌توانیم به مرحله بعد، یعنی تجربه عشق و احساس تعلق برویم. صرف انرژی و تلاش همواره از ملزومات اولیه برای رفع نیازهای اساسی است، اما تامین خورد و خوراک کافی برای بسیاری از مردم هر روز مشکل‌تر می‌شود و دیگر محدود به مستمری‌بگیران نیست.

با افزایش قیمت مواد غذایی، آن قشر از جامعه که «ترزا می» آن را «تازه به نوا رسیده» می‌نامد، دیگر نان و نوا ندارند. خانوارهایی که از لحاظ درآمد جزو ۲۰ درصد پایین جامعه به‌شمار می‌روند، عموما ۱۵ درصد درآمدشان را صرف غذا می‌کنند. حالا تقریبا هفته به هفته بر شمار این قشر از جامعه افزوده می‌شود. هزینه‌های فزاینده سوخت را هم که به آن بیفزاییم، به سادگی می‌توان فهمید چطور صدها هزار نفر کم‌کم دچار فقر می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امنیت مالی فقط در زمان حال از ما حفاظت نمی‌کند، بلکه توان برنامه‌ریزی برای آینده را نیز به ما می‌دهد. می‌توان حالا تصمیم‌های درستی گرفت که شاید تا سال‌ها منافعش بر ما معلوم نشود. این وضعیت در مراحل اولیه زندگی آغاز می‌شود، و کسانی که دست‌شان به دهان‌شان می‌رسد، می‌توانند در آن مرحله روابط جنسی مختلف را تجربه کنند و در برقراری رابطه، گزینه‌های متنوعی پیش رو داشته باشند. اساسا پول دست ما را در رابطه جنسی باز می‌گذارد و بی‌پولی از علاقه و میل جنسی می‌کاهد.

رابطه بین وضعیت اجتماعی‌اقتصادی و رابطه جنسی به پول محدود نمی‌شود. با ثروت می‌توان حریمی خصوصی خرید که اکثر مردم برای تجربه کردن لذت به آن نیاز دارند. ایمنی نداشتن محل سکونت و سکونت چندخانواری، به حریم خصوصی و قابلیت جلوه‌گری جنسی لطمه می‌زند. برخی برای رسیدن به امنیت مالی چاره‌ای جز آن ندارند که به سراغ رابطه جنسی معامله‌ای بروند که خطر سوء‌استفاده و امکان آزار دیدن را هم در بردارد.

برای آگاهی سریع از تمامی تازه‌ترین دیدگاه‌ها و نظرات با کلیک کردن روی این نشانی برای دریافت هفته‌نامه رایگان ما به نام انتشار دیدگاه‌ها ثبت‌نام کنید.

برخورداری از سلامت روانی مطلوب در رسیدن به رفاه و سلامت جنسی مطلوب، اهمیت حیاتی دارد. حتی افرادی با نیرومندترین وضعیت روانی، اگر مدام نگران پول و کافی نبودن خورد و خوراک یا نداشتن جایی برای زندگی باشند، سلامت روانی‌شان از بین می‌رود. اثر قطره‌چکانی فشار روانی می‌تواند ما را فرسوده کند و واپسین ذره شوق و احساس دلپذیر بودن را هم از میان بردارد.

دولت همچنان این دیدگاه را جار می‌زند که راه رهایی از فقر کار کردن است، و این می‌تواند به احساس بی‌کفایتی و نومیدی دامن بزند. واقعیت این است که با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه مایحتاج اساسی مثل مواد غذایی و سوخت، بسیاری با آنکه شغلی هم دارند، همچنان فاقد امنیت مالی‌اند. تمام شاخص‌ها نشانگر آن است که افزایش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت، زیرا طبق پیش‌بینی‌ها در دو سال آینده تورم تقریبا دو رقمی می‌شود.

لذت و سلامت جنسی جزو گزینه‌های مازاد زندگی نیست که بگوییم بد نیست از آن برخوردار باشیم، بلکه هسته هویت ما و چگونگی تعامل ما با دیگران است.

رئیس خزانه‌داری بریتانیا در بیانیه بهاری خود به روشنی گفت که تمام مشکلات فراروی مردم را نمی‌تواند برطرف کند. انتخاب‌ها و تصمیم‌گیری‌های او در حوزه خط‌مشی‌ها، به نفع بالادستان جامعه خواهد بود و ناتوانی سیاسی او نابسامانی زندگی میلیون‌ها «خانوار زحمت‌کش» را در پی خواهد داشت، زیرا از یک لذت دیگر هم محروم می‌شوند.

یان همیلتون استاد ارشد رشته اعتیاد و سلامت روان در دانشگاه یورک است.

© The Independent

بیشتر از زندگی