دبیرکل اتحادیه عرب: توافق در مذاکرات به تهدید هسته‌ای ایران پایان نمی‌دهد

«ایران باید ماجراجویی در سرزمین‌های عربی را متوقف کند»

به گفته ابوالغیط، روند بازگشت سوریه به اتحادیه کشورهای عربی ممکن است سال‌ها طول بکشد- RYAD KRAMDI / AFP

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، در گفت‌وگویی با روزنامه الشرق‌الاوسط، هشدار داد که «توافق» احتمالی واشینگتن و تهران برسر احیای برجام، «به تهدید هسته‌ای ایران پایان نمی‌دهد». او همچنین از ایران خواست که «ماجراجویی» در سرزمین‌های عربی را متوقف کند و از به‌کارگیری مشکلات عربی به‌عنوان «ابزار فشار» بر جهان غرب و اسرائیل دست بکشد.

ابوالغیط در مصاحبه‌اش با این روزنامه عربی که روز دوشنبه، هشتم فروردین‌ماه، منتشر شد، گفت: «مذاکرات به تهدید هسته‌ای ایران پایان نمی‌دهد، بلکه تنها آن را به‌مدت چند سال متوقف می‌کند.» او این مسئله را یکی از مشکلات مهم متعددی دانست که منطقه با آن روبه‌روست.

این دیپلمات عرب تاکید کرد که منطقه خاورمیانه به مدت ۴۰ سال خواستار ایجاد حوزه‌ای عاری از سلاح‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی بوده است و افزود: «جهان عرب به تضمین‌های مطمئن از دو طرف نیاز دارد: ازسوی ایران و اسرائیل، مبنی‌بر این‌که تهدید سلاح‌های هسته‌ای و در اختیار داشتن تسلیحات هسته‌ای باید کنار گذاشته شود.»

دبیرکل اتحادیه عرب همچنین حملات اخیر حوثی‌های مورد حمایت ایران به عربستان سعودی را «مسئله‌ای وحشتناک و قابل سرزنش» دانست.

حمایت جمهوری اسلامی ایران از حوثی‌ها، که سازمان ملل متحد نیز آن را مستند و تایید کرده، به‌ویژه شامل تامین پهپادهای انتحاری و موشک‌های بالیستیک و کروز برای آن‌هاست. حوثی‌ها در آخرین حملات خود به عربستان سعودی، روز جمعه، پنجم فروردین‌ماه، اهدافی غیرنظامی و اقتصادی، ازجمله دو مخزن نفت تاسیسات آرامکو در شهر جده و همچنین مخازن شرکت ملی آب در شهر ظهران و یک ایستگاه توزیع برق در منطقه جازان را هدف قرار دادند.  

دبیرکل اتحادیه عرب ابراز تاسف کرد که  قدرت‌های جهانی در جریان مذاکرات با ایران برسر برنامه هسته‌ای آن، مسئله پهپادها، موشک‌های بالیستیک یا عملکرد منطقه‌ای ایران مورد توجه قرار نمی‌‌دهند و زمانی‌که موضوع را با آنها در میان می‌گذارید، پاسخ این است: «وقتی به این توافق رسیدیم، با ایرانی‌ها صحبت خواهیم کرد.»

او افزود: «این توافق میلیاردها دلار مسدودشده ایران را آزاد و درنتیجه، قفل توانایی‌های آن کشور را باز می‌کند. اگر این پول برای توسعه، ایجاد توانمندی‌های اقتصادی، بالا بردن سطح زندگی و هر چیزی که به نفع مردم ایران است، مصرف شود، همه از این رویکرد بسیار استقبال خواهند کرد؛ اما موضوع، ماجراجویی ایران در سرزمین‌های عرب است. این بسیار مایه تاسف است و ایران باید متوقف شود. من درمورد این موضوع خاص با شورای امنیت صحبت کرده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد ابوالغیط با اشاره به حضور ایران در سوریه، لبنان و عراق درقالب شبه‌نظامیانی با پیوندهای قوی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین حضور پررنگش در یمن ازطریق حوثی‌ها، گفت: «ایران در مشکلات اعراب و سرزمین عربی مداخله می‌کند و این باید متوقف شود.»

او تاکید کرد که همه این مداخلات باید متوقف شوند و گفت: «امیدوارم اگر توافقی برسر برجام به‌دست آید یا توافق هسته‌ای ایران دوباره اجرا شود، این برای ایران انگیزه‌ای ایجاد کند که به مداخله در منطقه پایان دهد.»

دبیرکل فعلی اتحادیه عرب که پیش‌تر به‌مدت هفت سال وزیر امور خارجه مصر بود، با اشاره به آن دوره، گفت که از آن زمان و سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۶، شاهد این بوده است که «ایران از بسیاری‌از مشکلات عربی به‌عنوان ابزارهای فشار بر جهان غرب و اسرائیل استفاده می‌کند.»  

ابوالغیط در این گفت‌وگو با اشاره به احیای روابط کشورهای عربی با دولت سوریه، تاکید کرد که موضوع دعوت از بشار اسد، رئیس جمهوری آن کشور، برای شرکت در اجلاس کشورهای عربی که در اوایل ماه نوامبر در کشور الجزایر برگزار خواهد شد، هنوز حل نشده و «در حال حاضر» تصمیمی در زمینه بازگشت سوریه به این اتحادیه گرفته نشده است. به گفته او، روند بازگشت سوریه ممکن است سال‌ها طول بکشد.

دبیرکل اتحادیه عرب ماه گذشته گفته بود که بعید است رژیم سوریه در نشست بعدی کشورهای عربی حضور داشته باشد، زیرا درمورد پذیرش دوباره این کشور در اتحادیه عرب اجماع وجود ندارد، اما کشورهای عضو در‌مورد اجازه بازگشت به رژیم بشار اسد، گفت‌وگو خواهند کرد.

تهاجم اخیر روسیه به اوکراین نیز یکی از موضوع‌های مطرح‌شده در این گفت‌وگو بود. احمد ابوالغیط این جنگ را یک بحران بزرگ بین‌المللی تهدید‌کننده بشریت و امنیت و صلح بین‌المللی. او همچنین با اشاره به این‌که جنگ اخیر اوکراین و روسیه توجه را از مشکلاتی که خاورمیانه را به‌ستوه آورده، منحرف کرده است، افزود: «مسائل زیادی بر جهان عرب و کشورهای عربی فشار وارد می‌کند. وقتی توجه از این موضوع‌ها منحرف و به موضوع دیگری جلب می‌شود، این موضوع بر جهان عرب تاثیر منفی می‌گذارد. زیرا تلاش ما برای حل‌وفصل در سوریه، یمن و لیبی و بهبود وضعیت در لبنان است.»

به گفته دبیرکل اتحادیه عرب، تهاجم روسیه به اوکراین بر امنیت غذایی منطقه خاورمیانه نیز فشار مضاعفی وارد کرده است، به‌طوری‌که کشورهایی مانند مصر، عراق و لبنان، در آستانه شروع ماه رمضان، به‌دنبال جایگزینی برای منابع تامین گندم این کشورها می‌‌گردند که معمولا از اوکراین و روسیه وارد می‌شد. به‌عنوان مثال، واردکنندگان گندم در لبنان از زمان حمله روسیه به اوکراین در یک ماه پیش، هیچ سفارش جدیدی در بازار جهانی ثبت نکرده‌اند و در‌نتیجه، قیمت‌ها در آن کشور به‌طور قابل توجهی افزایش یافته است.