اتحادیه عرب خواستار «تروریستی» خواندن حوثی‌ها شد

«اگر پشتیبانی و منابع تسلیحاتی ایران نبود، شورشیان حوثی نمی‌توانستند به تجاوزهای خود ادامه دهند»

اتحادیه کشورهای عرب روز یکشنبه، سوم بهمن‌ماه، در بیانیه پایانی نشست اضطراری خود، ضمن محکوم کردن حمله حوثی‌های یمن به ابوظبی، از جامعه جهانی خواست تا این گروه را به‌عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کنند. 

نشست اضطراری روز یکشنبه اتحادیه عرب درپی حمله موشکی و پهپادی حوثی‌ها به ابوظبی در ۲۷ دی‌ماه، برگزار شد. این نشست در شهر قاهره، پایتخت مصر، در سطح نمایندگان دائمی کشورهای عضو سازمان و با حضور خلیفه شاهین المرر، وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجی، برگزار شد.

در بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب، حملات حوثی‌ها «نقض آشکار» قوانین بین‌المللی و «تهدیدی واقعی برای تاسیسات حیاتی غیرنظامی، منابع انرژی و ثبات اقتصاد جهانی» عنوان شده و آمده است: «آنها همچنین تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه‌اند و امنیت ملی اعراب را تضعیف می‌کنند.» 

این نشست دو روز پس از آن برگزار شد که شورای امنیت سازمان ملل متحد به اتفاق آرا این اقدام حوثی‌ها را با عنوان «حملات فجیع تروریستی» محکوم کرد و خواستار محاکمه عاملان این حمله مرگبار شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به ابوظبی در ۲۷ دی‌ماه، باعث انفجار سه تانکر سوخت و آتش‌سوزی در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی آن شهر شد و در این حادثه، سه کارگر خارجی کشته و شش نفر زخمی شدند. 

اتحادیه عرب روز یکشنبه با استقبال از بیانیه شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعلام کرد که این حملات «ماهیت تروریستی» شورشیان حوثی و هدف آن‌ها برای تضعیف صلح و ثبات منطقه را آشکار کرده است.

خلیفه المرر نیز در این نشست هشدار داد که اگر جامعه بین‌المللی موضعی «قاطعانه» علیه حوثی‌ها نگیرد، آن‌ها فرصت بیشتری برای ارتکاب جنایات بیشتر در منطقه و علیه مردم یمن خواهند داشت. 

او ضمن اشاره به حق قانونی و اخلاقی امارات متحده عربی برای دفاع از خود، افزود: «ما نمی‌توانیم محیطی را که به بلای تروریسم گرفتار شده است، تحمل کنیم.»

وزیر دولت امارات متحده عربی در امور خارجی همچنین گفت که «اگر پشتیبانی و منابع تسلیحاتی ایران نبود، شورشیان حوثی نمی‌توانستند به تجاوزهای خود ادامه دهند».

پس از تسلط حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بر شهر صنعا، پایتخت یمن، در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت به‌رسمیت‌شناخته‌شده بین‌المللی و قانونی آن کشور، با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، برای به‌دست گرفتن دوباره کنترل یمن، با آن‌ها می‌جنگند. امارات متحده عربی و نیروهای مورد حمایتش در یمن نیز از آغاز تشکیل ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۵، با حضور در آن، در جنگ یمن نقش داشته‌اند.

حوثی‌ها در سال‌های گذشته به‌طور مرتب با پهپاد و موشک به مناطقی از عربستان سعودی حمله کرده‌اند که البته بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، اغلب این حمله‌ها رهگیری و خنثی شده‌اند؛ اما حمله ۲۷ دی‌ماه به امارات متحده عربی نخستین عملیات جدی حوثی‌ها علیه آن کشور بود.