آماده‌باش پلیس اسرائیل درپی حمله تروریستی مرگبار در خضیره

در حمله تروریستی یکشنبه‌شب که مسئولیت آن را گروه داعش برعهده گرفت، دو افسر پلیس مرزی اسرائیل کشته شدند

درپی «حمله تروریستی» در شهر خضیره اسرائیل که به کشته‌شدن دو پلیس مرزی منجر شد و مسئولیت آن را گروه داعش برعهده گرفت، نیروهای پلیس اسرائیل روز دوشنبه، ۸ فروردین‌ماه، در سراسر آن کشور در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گرفتند. همچنین اعلام شد که در گذرگاه‌های اصلی سراسر اسرائیل ایست‌های بازرسی برقرار می‌شود و تعداد زیادی از نیروهای امنیتی به مناطق پرتردد اعزام خواهند شد.   

هم‌زمان با حضور وزیران خارجه آمریکا، امارات متحده عربی، بحرین، مراکش و مصر در اسرائیل برای شرکت در نشست شش‌جانبه نقب، یکشنبه‌شب، دو مرد مسلح با تیراندازی در یکی از خیابان‌های مرکزی شهر خضیره، واقع‌در ۵۰ کیلومتری شمال تل‌آویو، دو افسر ۱۹ساله پلیس مرزبانی را کشتند و ۱۲ نفر دیگر را نیز زخمی کردند. 

ساعتی پس از این حمله، گروه تروریستی «دولت اسلامی» (داعش) با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت آن را برعهده گرفت.

مقام‌های امنیتی اسرائیل اعلام کردند که مهاجمان دو پسرعموی عرب اسرائیلی، ساکن شهر عرب‌نشین ام‌الفحم در استان حیفا و هوادار گروه داعش، بوده‌اند. دو تروریست مجهز به سلاح کمری، چاقو و جلیقه ضدگلوله، پس از درگیری مسلحانه با افسران پلیس مخفی ضدتروریسم اسرائیل در محل حمله کشته شدند.  

این دو مهاجم پیش از حمله، ویدئویی در فیس‌بوک منتشر کرده بودند که نشان می‌داد آن‌ها با گروه تروریستی داعش بیعت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیروهای پلیس اسرائیل در جریان تحقیقات درمورد این حمله تروریستی، شبانه به شهر ام‌الفحم یورش بردند و یک‌نفر مظنون به همکاری با آن‌ها و چهار نفر مشکوک به وابستگی به داعش را در آن شهر و مکان‌های دیگر دستگیر کردند. آن‌ها همچنین در عملیات تفتیش خانه‌ها، اسلحه و مهمات و کتاب‌هایی مرتبط با داعش نیز کشف و ضبط کرده‌اند.

یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل که میزبان نشست شش‌جانبه نقب محسوب می‌شود، یکشنبه‌شب در حساب توییتر خود نوشت: «من وزرای خارجه شرکت‌کننده در نشست نقب را درجریان جزئیات حمله در خضیره قرار دادم. همه وزیران خارجه، این حمله را محکوم‌ کردند و ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان، برای مجروحان آرزوی بهبودی کردند.»  

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، نیز در حساب توییتر خود نوشت: «ما حمله تروریستی امروز در خضیره اسرائیل را محکوم می‌کنیم. این‌گونه اعمال عاری از احساسات و اقدام به خشونت و قتل، در جامعه جایی ندارد. ما در کنار متحدان اسرائیلی خود هستیم و به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم.»

حمله یکشنبه‌شب در خضیره کمتر از یک هفته پس از حمله تروریستی مرگبار در بئرشبع واقع‌در جنوب اسرائیل، انجام شده است که در آن یک مهاجم عرب اسرائیلی، چهار شهروند آن کشور را کشت و خود نیز به ضرب گلوله یک فرد غیرنظامی کشته شد. عامل حمله در بئرشبع پیش‌تر به‌دلیل حمایت از داعش دستگیر شده بود و بیانیه یکشنبه‌شب گروه «دولت اسلامی» مسئولیت آن حمله را نیز برعهده گرفته است.

مقام‌های امنیتی اسرائیل با توجه به تشدید هرساله تنش‌ها هم‌زمان با ماه رمضان قمری، پیش از این درمورد احتمال تشدید حملات به اسرائیلی‌ها در آستانه ماه روزه‌داری مسلمانان که در آوریل آغاز می‌شود، هشدار داده بودند.

بیشتر از جهان