ناسا بعد از ۵۰ سال نمونه‌ای از کره ماه را آزمایش کرد

این نمونه شگفت‌انگیز در جریان آخرین ماموریت سرنشین‌دار آژانس فضایی ایالات متحده به کره ماه جمع‌آوری شد

تازه‌ترین بسته نمونه‌برداری‌شده از کره ماه، اوایل این هفته در مرکز فضایی جانسون در هیوستون افتتاح شد - pbs.twimg

ناسا سرانجام پس از ۵۰ سال مهر و موم نگه داشتن نمونه‌ای از کره ماه، آن را باز کرد و مورد آزمایش قرار داد.

به گزارش نیویورک پست، نمونه‌ای از کره ماه که از سوی ناسا برای رمزگشایی باز شد، یکی از آخرین نمونه‌های باز نشده بود که در ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ به زمین آورده شد.

یکی از دلایل اصلی که ناسا این نمونه را برای مدت طولانی باز نکرد این بود که آژانس فضایی امیدوار بود فناوری پیشرفت بیشتری پیدا کند تا بتوان از این نمونه اطلاعات بیشتری به دست آورد. 

تازه‌ترین بسته نمونه‌برداری‌شده از کره ماه، اوایل این هفته در مرکز فضایی جانسون در هیوستون افتتاح شد.

توماس زوربوخن، معاون اداره ماموریت علمی ناسا در واشینگتن، در باره انجام این آزمایش گفت: «این نمونه بسیار گرانبها ۵۰ سال ذخیره شده و حالا این فرصت به دست آمده که با بازکردن و رمزگشایی از آن ببینیم چه اطلاعات مهمی از آن حاصل می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نمونه شگفت‌انگیز در جریان آخرین ماموریت سرنشین‌دار آژانس فضایی ایالات متحده به کره ماه جمع‌آوری شد و پس از ۵۰ سال با دقت کامل در یک محیط کنترل شده باز شد و مورد آزمایش قرار گرفت.

یوجین سرنان و هریسون جک اشمیت، فضانوردان ماموریت آپولو بودند که بخش‌هایی از کره ماه را در یک لوله ۱۴ اینچی جمع‌آوری کردند. آنها همچنین نمونه دیگری را با خود به زمین آوردند که مهر و موم نشده بود. هر دو لوله با سنگ و غبار ماه پر شده بودند.

نمونه‌ای که مهر و موم نشده بود در سال ۲۰۱۹ باز شد اما به گفته کارشناسان، لوله مهر و موم شده که به تازگی مورد واکاوی قرار گرفته مهم‌تر و هیجان‌انگیزتر است.

به گفته متخصصان ناسا، نمونه جدید ممکن است حاوی مواد فرار و گازهایی باشد که در دمای معمولی تبخیر می‌شوند، به همین دلیل با سوراخ کردن لوله نمونه، گازها با دقت از نمونه استخراج شدند.

رایان زایگلر، یکی از کارشناسان ناسا در این زمینه، گفت: «ما گاز را از این هسته استخراج کردیم و امیدواریم نمونه‌های گرفته‌شده برای تجزیه و تحلیل شیمیایی به دانشمندان کمک کند.»

او با بیان این که «غبار ماه بوی باروت می‌دهد»، اظهار امیدواری کرد که بررسی‌های انجام شده روی این نمونه ماه بتواند برای انجام ماموریت سرنشین‌دار بعدی به کره ماه در چند سال آینده، درک بهتری از این سفر به محققان بدهد.

بیشتر از علوم