اوکراین: روسیه شش هزار نفر از ساکنان ماریوپل را دستگیر و روانه اردوگاه‌ها کرده است

روسیه اعلام کرده است که به غیرنظامیان کمک می‌کند ماریوپل و سایر شهرهای جنگ‌زده را تخلیه کنند. روسیه ادعا می‌کند بسیاری از غیرنظامیان مشتاق‌اند به روسیه پناهنده شوند.

اوکراین بارها نیروهای روس را به ممانعت از تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل متهم کرده است- AFP

اوکراین مدعی شده است که روسیه هزاران نفر از ساکنان ماریوپل را به‌زور به خاک خود برده و اکنون، آن‌ها را در اردوگاه‌ها گروگان گرفته است.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه کی‌یف، روز پنجشنبه با طرح این ادعاها، خواستار پایان یافتن «وحشی‌گری» روسیه شد.

سخنان نیکولنکو پس از آن بود که هفته گذشته، شورای شهر ماریوپل اعلام کرد با ادامه گلوله‌باران‌های سنگین، مردم از جمله زنان و کودکان به مرز برده شده‌اند.

در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شد، آمده است: «طی هفته گذشته، چندین هزار نفر از ساکنان ماریوپل به خاک روسیه اخراج شدند.»

«اشغالگران مردم را از منطقه لیووبرژنی و از پناهگاه ساختمان باشگاه ورزشی، که بیش از هزارنفر (عمدتا زن و کودک) از بمباران بی‌وقفه پناه گرفته بودند، به‌صورت غیرقانونی دستگیر کردند.»

آنیکولنکو در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «روسیه با اخراج اجباری شهروندان ماریوپل به قلمرو خود، به سمت مرحله بعدی هراس‌افکنی (ترور) می‌رود.»

«اکنون ۶۰۰۰ اوکراینی در اردوگاه‌های روسیه به سر ‌می‌برند و احتمال دارد از آن‌ها به‌عنوان گروگان استفاده شود. کاروان‌های [کمک‌های] بشردوستانه در حال فرار به مناطق غیراشغالی اوکراین همچنان گلوله‌باران می‌شوند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه اوکراین با ابراز نگرانی در مورد ۱۵ هزار نفر جمعیت منطقه‌ای از ماریوپل که تحت کنترل روسیه است، مدعی شد که نیروهای روس مدارک هویتی آن‌ها را مصادره کرده‌اند و اصرار دارند که آن‌ها به روسیه سفر کرده‌اند.

اوکراین بارها نیروهای روس را به ممانعت از تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل متهم کرده است، از جمله با دستگیری رانندگان اتوبوسی که فرستاده شده بودند تا غیرنظامیان را سوار کنند.

سازمان اطلاعات ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که غیرنظامیان اوکراینی از طریق یک «اردوگاه فیلترینگ» به منطقه تحت کنترل روسیه و سپس از طریق مناطق جنوبی روسیه به بخش‌های دچار «رکود اقتصادی» این کشور فرستاده می‌شوند.    

سازمان اطلاعات اوکراین ادعا کرد که ممکن است برخی را تا جزیره ساخالین اقیانوس آرام بفرستند و به‌شرطی که تا دو سال آن‌جا را ترک نکنند، به آن‌ها پیشنهاد شغلی می‌دهند. این ادعا را نمی‌توان به‌صورت مستقل تایید کرد.

روسیه اعلام کرده است که به غیرنظامیان کمک می‌کند ماریوپل و سایر شهرهای جنگ‌زده را تخلیه کنند. روسیه ادعا می‌کند بسیاری از غیرنظامیان مشتاق‌اند به روسیه پناهنده شوند.

کریدورهای بشردوستانه روز یکشنبه باز شد تا غیرنظامیان بتوانند مناطق خط مقدم را ترک کنند و تقریبا ۴۰ هزار نفر، نزدیک به ۱۰ درصد جمعیت ماریوپل، طی هفته گذشته از شهر گریختند. این شهر بندری در سه هفته گذشته، زیر گلوله‌باران شدید قرار داشته است و بیش از ۳۰۰ هزار نفر از ساکنانش زیر بمباران گرفتار شده‌اند و ارتباطشان با سایر نقاط جهان قطع شده است و در محاصره سربازان روس قرار دارند.

ساکنان بدون آب، غذا، دارو یا برق مانده‌اند، در همین حال، برخی مجبور شده‌اند برای دفن مردگان خود گورهای موقت حفر کنند.

شورای شهر ماریوپل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ساکنان منطقه کرانه غربی را به‌صورت جمعی اخراج می‌‌کنند.»

با این حال، روسیه هنوز هدف قرار دادن غیرنظامیان را انکار می‌کند.

© The Independent

بیشتر از جهان