محکومیت سمیر جعجع، سیاستمدار مسیحی لبنان، در دادگاه نظامی

جعجع که از منتقدان عمده حزب‌الله است زمانی از رهبران حزب فالانژ لبنان بود

سمیر جعجع، سیاستمدار مسیحی لبنانی- JOSEPH EID / AFP

به گزارش رویترز، یک دادگاه نظامی در لبنان سمیر جعجع، سیاستمدار مسیحی لبنانی، را متهم کرد که مسئول درگیری‌های مرگبار اکتبر گذشته در بیروت است. با این حال، یکی از مقام‌های حزب قوای لبنانی با سیاسی نامیدن این اتهام‌ها، تاکید کرد که بررسی‌های قضایی در این پرونده از همان آغاز سیاسی بود.

در روز پنجشنبه، ۱۴ اکتبر ۲۰۲۱، هواداران حزب‌الله لبنان و جنبش امل، دو گروه شیعه لبنانی، در اعتراض به تصمیم قاضی پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمدند. ورود آن‌ها به مناطق مسیحی‌نشین‌ بیروت به درگیری مسلحانه منجر شد و هفت تن از هوادارن حزب‌الله لبنان و جنبش امل کشته شدند‌.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو سازمان شیعه بلافاصله حزب قوای لبنانی به رهبری سمیر جعجع را متهم درگیری‌ها اعلام کردند؛ اما او و حزبش این اتهام را رد می‌کنند.

سمیر جعجع یکی از منتقدان قدرتمند حزب‌الله است. او که زمانی از رهبران حزب فالانژ لبنان بود، پس از پایان یافتن جنگ‌های داخلی لبنان به زندان افتاد و پس از خروج ارتش سوریه از لبنان در سال ۲۰۰۵، آزاد شد.

حزب قوای لبنانی در بیانیه‌ای با دفاع از رهبر خود اعلام کرد که قاضی‌ دادگاه خواسته‌های برخی احزاب سیاسی به‌ویژه حزب‌الله و جنبش میهنی آزاد را پیش می‌برد. حزب جنبش میهنی آزاد و حزب قوای لبنانی دو حزب اصلی و رقیب جامعه مسیحیان لبنان‌اند و در حالی که قوای لبنانی نماینده مسیحیان مخالف حزب‌الله است، حزب جنبش میهنی آزاد، به رهبری میشل عون، به همکاری با حزب‌الله گرایش دارد.

بیشتر از جهان