شکست ایران در سئول، تقدیم صدرنشینی به کره

غیبت پنج ستاره ایران و نمایشی بدون ایده

ایران صدرنشینی در گروه آ انتخابی جام جهانی را از دست داد و با شکست ۲-۰ مقابل کره جنوبی، رقیب سنتی‌اش در آسیا را بر صدر نشاند- عکس: فدراسیون فوتبال

ایران صدرنشینی در گروه آ انتخابی جام جهانی را از دست داد و با شکست ۲-۰ مقابل کره جنوبی، رقیب سنتی‌اش در آسیا را بر صدر نشاند.

تیم ملی ایران با امید به پیروزی یا تساوی راهی سئول شد اما وقتی یکی یکی خبر رسید که بازیکنان به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، دراگان اسکوچیچ با هر خبر بیشتر فهمید که مقابل کره جنوبی چه کار سختی در پیش دارد. سامان قدوس، علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی به دلیل ابتلا به کرونا نتوانستند همراه تیم ملی باشند. سعید عزت‌‌اللهی و صادق محرمی هم محروم بودند تا ایران با ترکیبی که ناخواسته تغییر کرده بود، مقابل کره بازی کند.

با این حال شکست ایران نه فقط به دلیل غیبت ستاره‌هایش، بلکه برای نمایش بی‌برنامه‌اش مقابل کره از همان دقایق ابتدایی بازی، قابل پیش‌بینی بود. تیم ایران توان فرار از فشار کره جنوبی را نداشت و نمی‌توانست حملات کره را متوقف کند و بازی را تغییر دهد. بیش از ۶۰ هزار تماشاگر کره‌ای هم تیم ایران را تحت تاثیر قرار داده بودند.

حملات کره در نیمه اول، در دقیقه ۳+۴۵ جواب داد و سون با یک شوت از راه دور، امیر عابدزاده را غافلگیر کرد تا دروازه ایران باز شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم ایران که در نیمه اول شجاع خلیل‌زاده را به دلیل مصدومیت از دست داد و عارف غلامی را جانشین او کرده بود، در آغاز نیمه دوم مهدی مهدی‌پور را به جای میلاد محمدی به میدان فرستاد اما برای جبران گل خورده واکنشی فنی موثری نداشت. اسکوچیچ سپس اللهیار صیادمنش را به جای احسان حاج‌صفی به میدان فرستاد اما قدرت هجومی ایران نمی‌توانست بدون ایده برای حمله و فقط با تعویض‌ بیشتر شود.

در نهایت کره جنوبی در دقیقه ۶۳ با ضربه کیم یونگ به گل دوم رسید تا خیال خودش را راحت کند.

خط میانی تیم ملی ایران توانایی در اختیار گرفتن بازی را نداشت و غیبت بازیکنانی مثل عزت‌اللهی و قدوس به چشم می‌آمد. در کناره‌ها نیز غیبت جهانبخش از قدرت تیم ملی کاسته بود و سردار آزمون بدون حضور مهدی طارمی، بازیکن همیشگی نبود.

تیم اسکوچیچ در دفاع هم انسجام نداشت و با حملات کره آشفته می‌شد؛ در حالی که هافبک‌ها بسیار عقب بازی می‌کردند و در ظاهر می‌خواستند به دفاع کمک کنند، اما در واقع فشار را به دفاع بیشتر می‌کردند؛ چون بازی در میانه زمین را در اختیار کره گذاشته بودند.

اسکوچیچ در دقیقه ۸۸ دو تعویض دیرهنگام انجام داد تا با حضور کریم انصاری‌فرد و امیرحسین حسین‌زاده خط حمله‌اش را پرتعداد کند اما کره جنوبی برای مدیریت بازی دقت و برنامه کافی داشت.

اگرچه کره جنوبی و ایران هر دو به جام جهانی قطر صعود کرده‌اند، بازی آن‌ها در سئول برای تعیین صدرنشین گروه بااهمیت بود و می‌توانست در جایگاه دو تیم در سیدبندی جام جهانی تاثیر داشته باشد.

دراگان اسکوچیچ تا پیش از بازی با کره جنوبی، در ۱۵ بازی ۱۴ پیروزی و یک تساوی را در کارنامه خود ثبت کرده بود و کره جنوبی اولین شکست اسکوچیچ در مقام سرمربی ایران را رقم زد.

دور برگشت انتخابی جام جهانی، پنجشنبه ۴ فروردین، ساعت ۳۰: ۱۵ به وقت ایران برگزار شد.

داور: کریستوفر بت (استرالیا)
کارت زرد: احمد نوراللهی

ترکیب تیم ملی فوتبال کره‌جنوبی

کیم سئونگ گیو
کیم جین سو
کیم مین جائه (۷۹ - جی سو)
جونگ وو یونگ
سون هیونگ مین
لی جائه سانگ
هوانگ هی چان
هوانگ یی جو (۶۷ - چو سانگ)
کیم یونگ وون
ونگ چانگ هون (۸۷ - یونگ وون)
کیم تائه وان

سرمربی: پائولو بنتو

ترکیب تیم ملی فوتبال ایران

امیر عابدزاده
محمدحسین کنعانی‌زادگان
مجید حسینی
شجاع خلیل‌زاده (۴۲- عارف غلامی)
امید نورافکن
احمد نورالهی
احسان حاج صفی (۶۳- اللهیار صیادمنش)
میلاد محمدی (۴۶- مهدی مهدی‌پور)
وحید امیری (۸۸- کریم انصاری‌فرد)
علی قلی زاده
سردار آزمون (۸۸- امیرحسین حسین زاده)

سرمربی: دراگان اسکوچیچ

بیشتر از ورزش