امارات بهره‌برداری تجاری از دومین واحد نیروگاه هسته‌ای براکه را آغاز کرد

نخستین واحد این نیروگاه در آوریل ۲۰۲۱ به شبکه تجاری برق امارات متحده عربی متصل شد

شرکت انرژی هسته‌ای امارات متحده عربی روز پنجشنبه، چهارم فروردین‌ماه، از آغاز بهره‌برداری تجاری از واحد دوم نیروگاه هسته‌ای براکه خبر داد.

براساس بیانیه این شرکت، با بهره‌برداری از این واحد، ۱۴۰۰ مگاوات برق بدون آلایندگی کربنی به شبکه ملی برق امارات متحده عربی افزوده می‌شود و مجموع تولید برق واحدهای اول و دوم نیروگاه هسته‌ای براکه به ۲۸۰۰ مگاوات می‌رسد.

خلدون خلیفه المبارک، رئیس هیئت‌مدیره شرکت انرژی هسته‌ای امارات در این بیانیه، با اشاره به راه‌اندازی دو واحد دیگر این نیروگاه هسته‌ای در آینده، اعلام کرد: «در مقابله با پس‌زمینه افزایش قیمت‌های جهانی گاز طبیعی، اهمیت بخش هسته‌ای در تولید انرژی پاک و رقابتی از نظر تجاری افزایش می‌یابد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمانی که هر چهار واحد این تاسیسات از نظر تجاری به بهره‌برداری برسد، نیروگاه هسته‌ای براکه ۸۵درصد از برق مورد نیاز ابوظبی، پایتخت امارات متحده عربی و درمجموع، تا ۲۵درصد از برق این کشور را تامین خواهد کرد. در بیانیه شرکت انرژی هسته‌ای امارات آمده است که تولید این میزان برق هسته‌ای، «سالانه از انتشار حدود ۲۲.۴ میلیون‌تن آلاینده‌های کربنی، معادل آلودگی ناشی‌از ۴.۸میلیون خودرو، جلوگیری می‌کند». 

شیخ محمد بن‌زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی روز پنجشنبه در حساب توییتر خود نوشت: «شروع عملیات تجاری واحد ۲ نیروگاه هسته‌ای براکه نقطه عطف مهمی در مسیر کشور ما به‌سمت انرژی پاک است که چه در حال حاضر و چه در آینده، در اجرای ابتکار راهبردی امارات متحده عربی برای [رسیدن به کربن] صفر خالص تا سال ۲۰۵۰، سهم قابل‌توجهی خواهد داشت.»

شیخ محمد بن‌راشد آل‌مکتوم، نایب رئیس امارات متحده عربی و حاکم دبی، نیز با اشاره به بهره‌برداری موفقیت‌آمیز از دومین واحد نیروگاه هسته‌ای براکه، آن را یک «دستاورد ملی تاریخی» خواند و در حساب توییتر خود نوشت ۱۸۰۰ مهندس، اپراتور و متخصص اماراتی در این نیروگاه فعالیت می‌کنند و ۷۰ درصد آنان جوانانی‌اند که زیر ۳۵سال سن دارند.

عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای براکه به‌عنوان نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب، در راستای تلاش امارات متحده عربی برای انطباق با الگوهای تولید انرژی سبز، از سال ۲۰۱۲ با همکاری شرکت برق کره جنوبی (کپکو) آغاز و نخستین واحد آن در آوریل سال ۲۰۲۱ میلادی به شبکه تجاری برق آن کشور متصل شد. 

بیشتر از