فعالیت تجاری نخستین راکتور جهان عرب در امارات آغاز شد

نیروگاه هسته‌ای براکه ۲۵ درصد نیاز امارات متحده عربی به برق را تامین می‌کند

«امارات امروز وارد مرحله تاریخی شد. نخستین مگاوات برق حاصل از نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب وارد شبکه برق ملی شد»-STRINGER / WAM / AFP

امارات متحده عربی اعلام کرد که نیروگاه هسته‌ای براکه (برکت) که نخستین نیروگاه از این دست در جهان عرب است، از روز سه‌شنبه فعالیت‌های تجاری خود را آغاز کرده است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم امارات متحده عربی در توییتر نوشت: «امارات امروز وارد مرحله تاریخی شد. نخستین مگاوات برق حاصل از نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب وارد شبکه برق ملی شد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محمد بن زاید آلن نهیان، ولیعهد ابوظبی نیز این اقدام را یک مرحله تاریخی خوانده که به دوام کل بخش انرژی کمک می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی چهارمین تولید کننده بزرگ نفت در اوپک به‌شمار می‌رود. با این حال میلیاردها دلار در زمینه انرژی تجدیدپذیر و ایجاد تنوع در منابع درآمد غیرنفتی عزینه می‌کند. امارات متحده عربی قصد دارد تا سال ۲۰۵۰، نیمی از منابع انرژی مورد نیاز خود را از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین کند.

نیروگاه هسته‌ای براکه پس از فعال شدن هر چهار راکتور، پنج هزار و ۶۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند که ۲۵ درصد نیاز امارات به برق را تامین خواهد کرد.

فعالیت این نیروگاه در تابستان امسال با به کار افتادن نخستین راکتور آغاز شد.

عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت در جهان نیز  در حال ساخت ۱۶ راکتور هسته‌ای است.

بر خلاف جمهوری اسلامی ایران که برنامه‌های هسته‌ای خود را تا مدت‌ها از چشم جهانیان پنهان کرده بود و با افشاگری مجاهدین خلق از این فعالیت‌ها پرده‌برداری شد، امارات متحده عربی و عربستان سعودی از آغاز به طور شفاف برنامه‌های خود را در زمینه توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای اعلام کرده‌اند. این کشورها در حال همکاری با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای هستند.

نیروگاه براکه امارات متحده عربی با هزینه‌ای ۲۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری و با کمک کره جنوبی ساخته شده است. رئیس‌جمهور کره جنوبی در نامه‌ای به حاکم دبی فعالیت این نیروگاه را تبریک گفته و نسبت به ادامه همکاری با امارات متحده عربی ابراز امیدوار کرده است.

روسیه نیز پس از سال‌های طولانی تاخیر و صرف هزینه‌های کلان نیروگاه بوشهر را به ایران تحویل داد، اما اکنون بحث تعطیلی این نیروگاه از سوی مقامات جمهوری اسلامی مطرح است، چرا که فعالیت آن صرفه اقتصادی ندارد.

بیشتر از جهان