طولانی‌ترین پروازهای دنیا کدام‌اند؟

رکورد طول پرواز مستقیم از مرز ۱۷-۱۸ ساعت گذشته است

مسیر پرواز شرکت امارات از خانه به ایستگاه بزرگ نیوزیلند روز دوم مارس ۲۰۱۶ (۱۲ اسفند ۱۳۹۴) باز شد - PASCAL PAVANI / AFP

شرکت هواپیمایی نیوزیلند اعلام کرد یکی از طولانی‌ترین پروازهای دنیا را در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ به راه خواهد انداخت، مسیری مستقیم از اوکلند به شهر نیویورک به فاصله ۱۴ هزار و ۲۰۷ کیلومتر که چهارمین مسیر طولانی پرواز تجاری موجود در جهان خواهد بود.

طول مسیرهای پروازی در دهه اخیر مدام بیشتر شده و با افتتاح مسیرهای مستقیم از آسیا به ایالات متحده و از استرالیا به اروپا رکورد طول پرواز مستقیم از مرز ۱۷-۱۸ ساعت گذشته است. بعضی افراد ترجیح می‌دهند در یک کانون پروازی همچون قطر یا دبی توقف و استراحت کنند، اما برای برخی دیگر با یک جهش رسیدن به مقصد هیجان دارد.

در ادامه فهرستی از ۱۰ مسیر پروازی طولانی دنیا بر حسب فاصله آورده‌ایم. این فهرست آخرین بار در اکتبر ۲۰۱۸ که شرکت هواپیمایی سنگاپور پرواز ۱۸ ساعتی‌اش از سنگاپور به نیویورک را راه‌اندازی کرد، به‌روز‌رسانی شد. از ۲۶ مه (۵ خرداد ۱۴۰۱) شرکت هواپیمایی یونایتد خط پرواز سانفرانسیسکو به بنگلور را به راه خواهد انداخت که ششمین مسیر طولانی پروازی خواهد بود و در مدت حدود ۱۷ ساعت و ۴۵ دقیقه، ۱۴ هزار و ۲ کیلومتر را طی می‌کند. مسیر اوکلند به نیویورک شرکت هواپیمایی نیوزیلند در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد که روز ۱۷ سپتامبر به رتبه چهارم ارتقا می‌یابد.

۱- سنگاپور به نیویورک- شرکت هواپیمایی سنگاپور

مسافت: ۱۵ هزار و ۳۴۸ کیلومتر

مدت: ۱۸ ساعت و ۷ دقیقه

سنگاپور اولین بار خط پرواز سنگاپور به نیویورک که به مقصد فرودگاه نیوارک نیوجرسی می‌رفت را در اکتبر ۲۰۱۸ به راه انداخت. پروازهای این مسیر از ماه مارس ۲۰۲۰ تاکنون به حالت تعلیق در‌آمده است. پس از آن در نوامبر ۲۰۲۰ پرواز دیگری از آن مبدا به فرودگاه جِی‌اف‌کی نیویورک به راه افتاد. مسیر نیوارک نیز از ۲۸ مارس (۸ فروردین) دوباره به راه می‌افتد. این شرکت هواپیمایی در این مسیر هواپیمای ایرباس آ ۳۵۰- ۹۰۰ یوال‌آر (برد فوق طولانی) را به کار می‌گیرد که برد آن بیشتر شده و به ۹۷۰۰ مایل دریایی (۱۷ هزار و ۹۶۴.۴ کیلومتر) رسیده است.

۲- اوکلند به دوحه- شرکت هواپیمایی قطر

مسافت: ۱۴ هزار و ۵۳۵ کیلومتر

مدت: ۱۶ ساعت و ۳۰ دقیقه

این مسیر در فوریه ۲۰۱۷ و در رقابت مستقیم با مسیر دبی به اوکلند هواپیمایی امارات که یک سال پیش از آن دایر شده بود، راه‌اندازی شد. پرواز این مسیر با هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ال‌آر انجام می‌شود. شایان ذکر است مسافران در طول این سفر از ۱۰ منطقه زمانی عبور می‌کنند.

۳- پرت به لندن- شرکت هواپیمایی کانتاس

مسافت: ۱۴ هزار و ۴۹۸ کیلومتر

مدت: ۱۶ ساعت و ۴۵ دقیقه

قرار است پرواز شماره ۹ هواپیمایی کانتاس از پرت به فرودگاه هیتروی لندن از روز ۲۷ مارس (۷ فروردین) پس از دو سال تعطیلی دوباره آغاز به کار کند. هم‌چنین در ماه نوامبر ۲۰۱۹ این شرکت هواپیمایی پروازی آزمایشی از لندن به سیدنی، معروف به «پروژه سان‌رایز» را که مدت آن ۱۹ ساعت و ۱۹ دقیقه بود، راه‌اندازی کرد. در نوامبر ۲۰۲۱ آلن جویس، مدیر این شرکت گفت این پروازهای فوق طولانی همچنان برقرار است: «پروژه سان‌رایز همچنان برقرار است و قدرت آن را داریم که از سیدنی و ملبورن به افق انتهایی، به دورترین نقطه ممکن، مستقیم به لندن و به ساحل شرقی ایالات متحده پرواز کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۴- اوکلند به دبی-شرکت هواپیمایی امارات

مسافت: ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر

مدت: ۱۷ ساعت و ۱۲ دقیقه

مسیر پرواز شرکت امارات از خانه به ایستگاه بزرگ نیوزیلند روز دوم مارس ۲۰۱۶ (۱۲ اسفند ۱۳۹۴) باز شد و به جمع سایر مسیرهای این شرکت که از استرالیا می‌گذرد، پیوست. برای طی این مسیر جدید از بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰ ال‌آر استفاده می‌شود و به این ترتیب بخش اعظم ۳۸ شهر‌ اروپایی که مقصد این شرکت هواپیمایی خاورمیانه‌ای‌اند در فاصله یک ایستگاه از نیوزیلند قرار گرفته است.

۵- لس‌آنجلس به سنگاپور- شرکت هواپیمایی سنگاپور

مسافت: ۱۴ هزار و ۱۱۴ کیلومتر

مدت: ۱۶ ساعت و ۵۳ دقیقه

این شرکت هواپیمایی پرواز مسیر سنگاپور به لس‌آنجلس خود را در نوامبر ۲۰۱۸ راه‌اندازی کرد و به گفته آقای گو چون فونگ، مدیرعامل این شرکت هواپیمایی می‌خواستند «تعریف جدیدی از راحتی مسافرت بین سنگاپور و ایالات متحده ارائه دهند». این پرواز بدون توقف با هواپیمای اصلی تمام ممتاز این شرکت یعنی A350-900ULR انجام می‌شود و بهای بلیت آن ۶۳۸ پوند است.

۶- هوستون به سیدنی- شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز

مسافت: ۱۳ هزار و ۸۳۴ کیلومتر

مدت: ۱۷ ساعت و ۳۰ دقیقه

پرواز مستقیم شرکت یونایتد از تگزاس به استرالیا در ژانویه ۲۰۱۸ راه افتاد و سخنگوی این شرکت هواپیمایی می‌گوید: پرواز مسیر هوستون-سیدنی ما پرواز بدون توقف دیگر جدیدی بین ایالات متحده و استرالیا در اختیار مشتریان که در گذشته از پرواز بدون توقف به استرالیا برخوردار نبودند، می‌گذارد و بیش از ۷۰ شهر شرقی شمال آمریکا را تحت پوشش قرار می‌دهد.

۷- دالاس/فورت ورث به سیدنی- شرکت هواپیمایی کانتاس

مسافت: ۱۳ هزار و ۸۰۵ کیلومتر

مدت: ۱۷ ساعت و ۱۵ دقیقه

پرواز محبوب دیگر از تگزاس به سیدنی پرواز مهم شرکت هواپیمایی کانتاس است که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد. جالب این است که در این پرواز که در حال حاضر با هواپیمای بوئینگ ۷۸۷-۹ دریم‌لاینر انجام می‌شود خدمات پروازی درجه یک یا خدمات وای فای در حین پرواز ارائه نمی‌شود. این پرواز بعد از وقفه طولانی ناشی از همه‌گیری کرونا از فوریه ۲۰۲۲ از سر گرفته شد و در ابتدای کار سه بار در هفته است. اندرو دیوید، مدیرعامل کانتاس می‌گوید: دالاس فورت ورث همیشه مسیری کلیدی برای کانتاس بوده است و این پرواز نخستین بار بعد از حدود دو سال نقش مهمی در تشویق مردم آمریکا برای سفر به استرالیا ایفا می‌کند.

۸- سانفرانسیسکو به سنگاپور- شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز/ شرکت هواپیمایی سنگاپور

مسافت: ۱۳ هزار و ۵۹۳ کیلومتر

مدت: ۱۷ ساعت و ۵ دقیقه

پرواز مسیر سانفرانسیسکو به سنگاپور شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز در ژوئن ۲۰۱۶ راه‌اندازی شد و شرکت هواپیمایی سنگاپور نیز با پیروی از این شرکت در اکتبر ۲۰۱۶ پرواز بدون توقف خود را در این مسیر برقرار کرد. در حال حاضر این پرواز را که مدت متوسط آن اندکی بیش از ۱۷ ساعت است شرکت یونایتد با هواپیمای بوئینگ ۷۸۷-۹ دریم‌لاینر و شرکت هواپیمایی سنگاپور با هواپیمای A350-900  انجام می‌دهد.

۹- ژوهانسبورگ به آتلانتا- شرکت هواپیمایی دلتا

مسافت: ۱۳ هزار و ۵۸۱ کیلومتر

مدت: ۱۶ ساعت و ۳۵ دقیقه

پرواز مسیر ژوهانسبورگ به آتلانتا شرکت هواپیمایی دلتا یکی دیگر از پروازهای قدیمی دوربرد است که در دسامبر ۲۰۰۶ راه‌اندازی و در اوت ۲۰۲۱ از سر گرفته شد. این پرواز با هواپیمای A350-900 نئو که بازده سوختی آن ۲۵ درصد از هواپیمای قبلی این مسیر یعنی بوئینگ ۷۷۷ بیشتر است، انجام می‌شود. شرکت هواپیمایی دلتا قصد دارد در نوامبر ۲۰۲۲ مسیر جدیدی از آتلانتا به کیپ‌تاون (به مسافت ۱۳ هزار و ۸۴ کیلومتر) نیز به پروازهای خود بیفزاید.

۱۰- دبی به لس‌آنجلس - شرکت هواپیمایی امارات

مسافت: ۱۳ هزار و ۴۰۰ کیلومتر

مدت: ۱۶ ساعت و ۱۵ دقیقه

از تابستان ۲۰۲۱ که شرکت هواپیمایی اتحاد پرواز مسیر ابوظبی- لس‌آنجلس (به مسافت ۱۳ هزار و ۵۰۲ کیلومتر) خود را برای همیشه متوقف کرد پرواز مسیر دبی به لس‌آنجلس شرکت هواپیمایی امارات به فهرست ۱۰ پرواز طولانی جهان بازگشت. پرواز لس‌آنجلس این شرکت که در اکتبر  ۲۰۰۸ به راه افتاد بعد از پرواز نیویورک و هوستون سومین پرواز آن به مقصد ایالات متحده است. این پرواز با هواپیمای A380 انجام می‌شود و بعد از توقف اولیه بر اثر همه‌گیری کرونا در ژوئیه ۲۰۲۰ از سر گرفته شد.

© The Independent

بیشتر از جهان