سفر هوایی، تجملی برای ۲ درصد بریتانیایی‌ها

فقط ۲ درصد مسافران هوایی در بریتانیا ۹۰ درصد پروازهای داخلی این کشور را انجام می‌دهند

 مسافران معمول پروازهای داخلی بریتانیا دو برابر میانگین دستمزد ملی درآمد دارند‌ـ ADRIAN DENNIS / AFP

تجزیه و تحلیل جدید داده‌های دولتی بریتانیا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، حدود ۹۰ درصد پروازهای داخلی این کشور را فقط ۲ درصد از مسافران انگلیسی انجام داده‌اند.

موسسه خیریه زیست‌محیطی «پاسیبل Possible» با بررسی ارقام نظرسنجی ملی سفر سال ۲۰۱۹ وزارت ترابری و نیز داده‌های نظرسنجی از مسافران که سازمان هواپیمایی کشوری در سال ۲۰۱۸ انجام داده است، تصویری واضح‌تر از بازار پروازهای داخلی به دست آورد و نیز به این نتیجه رسید که مسافران معمول پروازهای داخلی دو برابر میانگین دستمزد ملی درآمد دارند.

در مقابل، حدود ۹ نفر از هر ۱۰ نفر در بریتانیا هرگز از پروازهای داخلی استفاده نمی‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش پس از آن منتشر می‌شود که ریشی سوناک، وزیر خزانه‌‌داری، اعلام کرد که عوارض مسافر‌ت‌های هوایی، مالیات بریتانیا بر پروازها، از آوریل ۲۰۲۳ در پروازهای داخلی کاهش می‌یابد.

لئو موری، مدیر نوآوری در موسسه پاسیبل، گفت: «ما به دولت هشدار دادیم که کاهش عوارض مسافرت‌های هوایی در پروازهای داخلی در حالی که دولت میزبان یک نشست اقلیمی مهم است، مثل یک بادکنک سربی است که از زمین بلند نخواهد شد.»

«تحلیل جدید نشان می‌دهد که کاهش مالیات حتی کمتر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، با عقل جور درمی‌آید. عملا تمام مزایای این تصمیم نصیب تعداد اندکی از خانواده‌های ثروتمند می‌شود که بانی تقریبا ‌تمام آسیب‌های زیست‌محیطی ناشی از پروازهای داخلی‌اند، و آن‌ها را تشویق می‌کند که حتی بیش از پیش در مسیرهایی که سفر با قطار به‌راحتی میسر است، پرواز کنند.»

بر اساس نظرسنجی‌ که پاسیبل در هفته اول نشست کاپ۲۶ انجام داد، اکثر مردم بریتانیا موافق اصلاحات هوانوردی‌اند.

از ۲۰۰۰ نفری که از آنان نظرخواهی شد، ۵۸ درصد گفتند که از افزایش مالیات بر پروازهای داخلی و استفاده از این پول برای تامین بودجه جایگزین‌های حمل‌ونقل سبز حمایت می‌کنند.

در همین حال، ۵۴ درصد از مردم از ممنوعیت پروازهای داخلی که به حکم منطق می‌توان آن را با سفر ریلی جایگزین کرد، حمایت کردند. مثال آن، سفر گلاسگو- لندن بوریس جانسون است که تصمیم گرفت در جریان نشست اقلیمی، با جت خصوصی برود.

آلتیا وارینگتون، یکی از فعالان کارزار پاسیبل، گفت: «نظرسنجی جدید ما بار دیگر نشان می‌دهد که مردم بریتانیا در آمادگی‌ و اشتیاق برای اقدام‌های اقلیمی هدفمند، بسیار پیشگام‌تر از دولت‌اند.»

«آنچه بیشتر ما به آن نیاز داریم و می‌خواهیم، ​خدمات قطار مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد است تا بتوانیم بدون آسیب به محیط زیست سفر کنیم.»

«دولت باید به‌تدریج پروازهای داخلی را برای سفرهایی که می‌توان با قطار انجام داد، لغو کند و به‌جای آن از مالیات بر پروازهای مکرر برای تامین بودجه حمایت از حمل‌ونقل سبز استفاده کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان