بریتانیا: احتمال محاصره نیروهای روسیه در حومه کی‌یف وجود دارد

در پی حمله‌های موفق ارتش اوکراین، فاصله ستون زرهی ارتش روسیه با پایتخت اوکراین از ۲۵ تا ۳۵ کیلومتر به ۵۵ کیلومتر افزایش یافت

احتمال اینکه نیروهای اوکراین، واحدهای نظامی روسیه را در بوچا و ایرپین محاصره کنند، واقع‌بینانه است-وزارت دفاع آمریکا

برآورد اطلاعات نظامی وزارت دفاع بریتانیا حاکی از آن است که نیروهای روسیه در اطراف کی‌یف، به دلیل حمله‌های موفق نیروهای اوکراین قادر به پیشروی نیستند و حتی احتمال محاصره‌ شدن آنها در روزهای آینده وجود دارد. منابع آمریکایی نیز در گزارشی مشابه به احتمال بازپس‌گیری مناطق اشغال شده اوکراین اشاره کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت: در چند روز اخیر روند پیشروی نیروهای روسیه به سوی کی‌یف در مناطق شرقی پایتخت با عقب‌نشینی همراه بوده است.

وزارت دفاع بریتانیا در گزارشی که چهارشنبه‌شب منتشر کرد با اشاره به فشارهای فزاینده ارتش اوکراین بر نیروهای روسیه در شمال شرق پایتخت نوشت: اکنون نیروهای ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه با کمبود جدی منابع و تجهیزات مواجه‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر فاصله ستون زرهی ارتش روسیه به کی‌یف در شرق ۵۵ کیلومتر است. در حالی که یک روز قبل فصله آنها به ۲۵ تا ۳۵ کیلومتر کاهش یافته بود. یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که نیروهای روسیه در شمال غرب مرکز پایتخت اوکراین درجا زده‌اند و در موقعیت دفاع قرار گرفته‌اند.

این گزارش می‌افزاید: نیروهای اوکراین حمله‌های موفقی علیه مواضع روسیه در اطراف پایتخت انجام داده‌اند و احتمالا ماکاریف را پس گرفته‌اند. براساس این گزارش، احتمال اینکه نیروهای اوکراین، واحدهای نظامی روسیه را در بوچا و ایرپین محاصره کنند، واقع‌بینانه است.

این گزارش حاکی از آن است که احتمال دارد حمله‌های موفق اوکراین توانایی نیروهای روسیه برای تجدید قوا و تهاجم به‌سوی کی‌یف را مختل کند. 

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که باگذشت یک ماه از فرمان حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین، ارتش روسیه بر خلاف تصور قبلی پیشرفت اندکی در این کشور داشته است. تعداد کشته‌شدگان در ارتش روسیه در منابع غیررسمی ده‌ها هزار نفر برآورد شده است و در میان آنان ژنرال‌های بلندپایه ارتش هم دیده می‌شوند. ناتو هم کشته‌های ارتش روسیه را هفت تا ۱۵ هزار نفر برآورد کرده است. یک مقام ناتو هم پیش‌تر تلفات روسیه در حمله به اوکراین را حدود ۴۰ هزار نفر برآورد کرده بود. با این حال آخرین موضع‌گیری مسکو تعداد کشته‌ها را حدود ۵۰۰ نفر تایید کرده است.

همزمان آمریکا، روسیه را به جنایت جنگی متهم کرده است اما سخنگوی رییس‌جمهوری روسیه همچنان احتمال استفاده از سلاح شیمیایی را رد نکرده است. آمریکا هم می‌گوید به همراه متحدانش در حال بررسی پاسخ مناسب در صورت استفاده روسیه از سلاح‌های شیمیایی، بیولوژیک و هسته‌ای است. آمریکا در عین حال نخستین محموله تسلیحاتی به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار را به اوکراین ارسال کرده است.

جنگ اوکراین هزاران کشته و مجروح در بین غیرنظامیان شامل ۱۲۱ کودک بر جای گذاشته است و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرده است. همچنان ۱۰۰ هزار نفر در شهر نابود شده ماریوپل گیر افتاده‌اند. ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین تعداد سربازان اوکراینی کشته شده در جریان حمله روسیه به کشورش را هزار و ۳۰۰ نفر اعلام کرده است. او می‌‌گوید ۱۵ هزار و ۶۰۰ سرباز روس کشته شده‌اند.

بیشتر از جهان