پخش «مارمولک» از تلویزیون؛ فیلمی که جنتی و روحانی و مهدوی‌کنی مخالفش بودند

«مارمولک» قرار است از دیوار تلویزیون نظام بالا برود

«مارمولک»، فیلمی که در زمان ساخت و اکرانش مخالفان زیادی در میان روحانیون داشت (که بخشی از آنان اکنون دیگر زنده نیستند)، پس از ۱۷سال جدال و کشمکش، قرار است برای نخستین ‌بار از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شود.

خبرگزاری «صدا و سیما» گزارش داده است که این فیلم «روز پنجشنبه چهار فروردین ساعت ۱۱» پخش خواهد شد.

«مارمولک» یکی از جنجالی‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای پس از انقلاب است که داستان دزدی را روایت می‌کند که با سرقت لباس يک روحانی و پوشيدن آن، موفق می‌شود از زندان بگريزد و در موقعيت‌های پرتضادی قرار می‌گیرد که لاجرم برای تماشاگر خنده‌دار است.

این فيلم که گفته می‌شد روایت آن از کمدی معروف آمریکایی «ما فرشته نیستیم» (We Are No Angels - با بازی رابرت دنیرو و شان پن) تاثیر مستقیم گرفته است، از فيلم‌های موفق بيست‌و‌دومين جشنواره فيلم فجر بود و در آن زمان به عنوان محبوبترين فيلم تماشاگران شناخته شد.

این فیلم و جنس شوخی‌های آن فراتر از تحمل بسیاری از روحانیون محافظه‌کار در ایران بود و پس از جشنواره، برای اکران عمومی دچار ممیزی شد تا در نوروز سال ۱۳۸۳ اکران شود، اما مخالفت‌ها اکران عمومی آن را یک ماه به تاخیر انداخت و در نهایت سه هفته پس از اکران، فشار روحانیون به قدری افزایش یافت که ادامه اکران آن قطع، و پوسترها و تبلیغات آن از سر در سینماها پایین کشیده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد جنتی، حسن روحانی، محمدرضا مهدوی‌کنی، و حسن سبحانی از جمله روحانیون پرنفوذی بودند که نه‌تنها مخالف اکران این فیلم، بله خواستار برخورد با تهیه‌کنندگان آن بودند.

کمال تبریزی، کارگردان این فیلم، سال‌ها بعد فاش کرد که حسن روحانی، زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بود، به صراحت گفته بود مخالف اکران آن است و «علنا در روی من گفت که فیلم باید توقیف و با شماها هم برخورد شود.»

تبریزی افزوده بود که این دسته از روحانیون «ما را تکفیری می‌دانستند و تا حد حکم زندان و اعدام ما هم پیش رفته بودند و می‌گفتند اینها لباس پیامبر را مسخره کرده‌اند.»

محمدرضا مهدوی کنی، دبيرکل وقت «جامعه روحانيت مبارز» که در آن زمان يکی از پر نفوذترين تشکل‌های روحانيون در ايران بود، نیز در واکنش به این فیلم گفته بود که «شر آن بیشتر از خیرش» است.

مهدوی کنی اضافه کرده بود که چند نفر از روحانيون به او گفته‌اند از زمان اکران اين فيلم، اهانت به آنها در جامعه افزايش يافته است.

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، نیز در آن زمان بدون آن که این فیلم را دیده باشد، خواستار منع اکران عمومی آن شده بود.

جنتی گفته بود: «هرچند من فيلم مارمولک را نديده‌ام، اما بر اساس تعريفی که برای من کرده‌اند (فيلم مارمولک) خيلی بدآموزی دارد و بايد جلو پخش آن را گرفت.»

به گفته او، «در اين فيلم روحانی را به صورت مضحک ساخته‌اند که البته يا با سوء‌نيت است يا غير آن، بايد (با آن) برخورد شود، چرا که اين گونه فيلم‌ها مفاسد اجتماعی را در جامعه گسترش می‌دهد.»

جعفر سبحانی، از استادان و مدرسين حوزه علميه قم، نیز گفته بود که فيلم مارمولک اثرات سوئی در مورد روحانيت، در بين مردم و به ويژه جوانان ايجاد می‌کند.

سبحانی افزود که وقايع اين فيلم را از دوستانی که آن را ديده‌اند، شنيده و از ساخت آن متاثر شده است.

دامنه این مخالفت‌ها و تهدید‌ها در آن زمان حتی به کف خیابان‌ها هم کشیده شد و گروهی از نیرو‌های حزب‌اللهی با برگزاری تجمع خواستار توقیف این فیلم شدند.

این فیلم در سال ۱۳۹۵، در شرایطی که ۱۲ سال از ساخت آن می‌گذشت، در جشنواره «روحانی و سینما» نامزد دریافت جایزه شد و حالا پس از گذشت ۱۷ سال، قرار است از تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی ایران پخش شود.

بیشتر از فیلم