بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در اوکراین آتش گرفت

وزیر امور خارجه اوکراین درباره انفجاری ۱۰ برابر چرنوبیل هشدار داد

مقامات اوکراین می‌گویند هنوز سطح تشعشعات این نیروگاه تغییر نکرده است-ZAPORIZHZHIA NUCLEAR AUTHORITY / AFP

نیروگاه زاپوریژیا در اوکراین که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا به‌شمار می‌رود در ساعات اولیه بامداد جمعه سیزدهم اسفندماه آتش گرفت و حمله‌های همه‌جانبه نیروهای روسیه به این نیروگاه ادامه دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ سی‌ان‌ان‌ حاکی از آن است که پیش از آغاز آتش‌سوزی، مقامات اوکراین به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داده بودند که نیروهای روسیه در حال پیشروی به سوی این نیروگاهند.

دمیتری اورلف، شهردار انرهودار در جنوب شرقی اوکراین گفت  دلیل این آتش‌سوزی ادامه حمله‌های توپخانه‌ای نیروهای دشمن است. ارتش روسیه از روز چهارشنبه در تلاش برای تصرف این نیروگاه بود.

اورلف خواستار پایان سریع گلوله‌باران ساختمان این نیروگاه شده است.

همزمان دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین درمورد پیامدهای ادامه گلوله باران این نیروگاه هشدار داد و در توییتر نوشت: «قدرت انفجار زاپروژیا ۱۰ برابر چرنوبیل خواهد بود.»

مقامات این نیروگاه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش دادند که هنوز تغییری در سطح تشعشعات این نیروگاه هسته‌ای ایجاد نشده است.

در پی حمله به نیروگاه هسته‌ای اوکراین، جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا تلفنی با ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی خود صحبت کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار توقف حمله‌ها شده است و درباره عواقب آسیب‌ دیدن راکتور این نیروگاه هشدار داده است.

بیشتر از جهان