کمک‌های تسلیحاتی، روابط ریاض و واشینگتن را گرم می‌کند

واشینگتن می‌کوشد روابط آسیب‌دیده با متحدان سنتی خود را در منطقه خلیج فارس‌ ترمیم کند

نیروهای مرزبانی عربستان سعودی مستقر در مرز یمن-Fayez Nureldine / AFP

پشتیبانی نظامی ایالات متحده آمریکا از عربستان سعودی در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. به گزارش رویترز، واشینگتن می‌کوشد روابط آسیب‌دیده با متحدان سنتی خود را در منطقه خلیج فارس‌ ترمیم کند.

این تمایل به بهبود روابط پس از حمله روسیه به اوکراین قویتر نیز شد. ایالات متحده و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه به این جنگ واکنش نشان دادند. غرب از عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان است، می‌خواهد با افزایش تولید، امکان حذف نفت روسیه را از بازار بدون جهش شدید قیمت‌‌ها فراهم کند.

عربستان سعودی در وهله نخست به این درخواست‌ پاسخ چندان گرمی نداد، چرا که روابط میان ایالات متحده و عربستان سعودی در سال‌های اخیر به گرمی قبل نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنگامی که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۰ در کاخ سفید مستقر شد، حمایت از عملیات نظامی ائتلاف عربی در یمن را متوقف و دستور بازبینی در قراردادهای فروش سلاح به عربستان سعودی را صادر کرد. واشینگتن همچنین نماینده‌ای ویژه را مامور فشار بر ریاض کرد تا ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی به محاصره بخش‌های از یمن که در کنترل حوثی‌ها است، پایان دهد.

بااین‌حال واشینگتن در مواجهه با واقعیت‌های نوین ژئوپلیتیک در نوامبر با فروش موشک‌ها و یک سامانه پدافند ضد بالیستیک به عربستان سعودی موافقت کرد. این قرارداد ۲۸۰ موشک هوا به هوا به ارزش ۶۵۰ میلیون دلار را نیز در برمی‌گیرد.

دو منبع به رویترز گفتند ایالات متحده آمریکا در سه ماه گذشته موشک‌های پاتریوت و برخی تجهیزات دیگر به ریاض فرستاده است.

مقام‌های ایالات متحده تاکید می‌کنند پشتیبانی از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس تنها خصلتی دفاعی دارد، اما کارشناسان بر این باورند که ممکن است به عملیات تهاجمی علیه سامانه‌های تسلیحاتی حوثی‌ها نیز کمک شود.

پیتر سالیسبوری، از گروه‌ بین‌المللی بحران می‌گوید: «جداسازی میان تدافعی/تهاجمی همواره کمی مبهم و بیشتر نوعی بازی لغوی است.»

آمریکا نگران است کشورهای عربی خلیج فارس در راستای تنوع بخشیدن به منابع تسلیحاتی خود به سمت روسیه و چین بروند.

آنله شلینگ، پژوهشگر موسسه کویینسی می‌گوید: «اگر چه جو بایدن در کارزارهای انتخاباتی خود را از ترامپ متمایز نشان می‌داد، اما لفاظی‌ها جای خود را به رویکردی می‌دهد که مبتنی بر تمایل ایالات متحده نسبت به حفظ روابط نزدیک با این کشورها است تا جای پایی برای چین باز نشود.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا از ایالت فلوریدا  نیز در توییتی گفت: «بار دیگر که شنیدید عربستان سعودی و امارات متحده عربی از همکاری با دولت بایدن سر باز می‌زنند به خاطر بسپارید: هم‌زمان با تلاش بایدن برای هدیه یک توافق به ایران، ایران در حال تامین تروریست‌های حوثی با موشک‌هایی است که از آن‌ها برای حمله به تولید نفت در عمق خاک عربستان سعودی استفاده می‌شود.»