اوکراین روسیه را به تلاش برای محو شهرهای اوکراین از روی نقشه متهم کرد

وزیر دفاع اوکراین می‌گوید محاصره ماریوپل به‌مثابه «نسل‌کشی» است

بر اساس آمار سازمان ملل، در این جنگ بیش از ۹۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند‌ـ STATE EMERGENCY SERVICE OF UKRAINE / AFP

اوکراین روسیه را متهم کرده است که برخی از شهرهای این کشور را از روی نقشه پاک می‌کند. وزیر دفاع اوکراین می‌گوید محاصره ماریوپل به‌مثابه «نسل‌کشی» است.

اولکسی رژنیکوف این سخنان را در جریان دیدار از لندن و ملاقات با همتایش، بن والاس، و لیز تراس، وزیر خارجه بریتانیا، در روز دوشنبه بیان کرد.

رژنیکوف ضمن تلاش برای جلب حمایت بیشتر غرب، هشدار داد اگر ولادیمیر پوتین متوقف نشود «بیشتر پیش خواهد رفت». 

او گفت: «چند شهر کوچک اوکراین از روی زمین محو شده‌اند. آخرین باری که چنین تخریبی در اروپا رخ داد در جنگ جهانی دوم بود.»

او افزود: «مسکو از ارتش ما وحشت دارد و به همین دلیل با غیرنظامیان می‌جنگد. این تروریسم دولتی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر دفاع اوکراین به‌ویژه بر گرفتاری ۴۰۰ هزار شهروند ماریوپل که سه هفته است به گفته او، «بدون غذا، آب، روشنایی و هوا محاصره شده‌اند» تاکید کرد. آمار محلی حاکی از آن است که تاکنون، حدود ۲۰ هزار نفر در این بندر محاصره‌شده جان باخته باشند. 

رژنیکوف گفت روسیه عمدا یک بیمارستان و یک تئاتر را که در آن صدها زن و کودک پناه گرفته بودند، هدف قرار داد.

وزیر دفاع اوکراین ضمن ستودن شجاعت ساکنان ماریوپل، گفت آن‌ شهر از پیشروی بیشتر روسیه به داخل کشور جلوگیری می‌کند.

او گفت: «به‌خاطر ایثار و شجاعت مافوق بشری آن‌ها، جان ده‌ها هزار نفر در سراسر اوکراین نجات پیدا کرد. امروز، ماریوپل کی‌یف، دنیپرو و اودسا را نجات می‌دهد.»

او این سخنان را پس‌ از آن که دولت اوکراین صبح دوشنبه از تسلیم ماریوپل به روسیه خودداری کرد، بیان کرد و گفت به مبارزه با نیروهای مهاجم ادامه خواهد داد.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، نیز گفت که «امکان تسلیم» این شهر جنوب شرقی «وجود ندارد». او افزود تلاش برای ایجاد کریدورهای بشردوستانه برای این شهر در محاصره همچنان ناکام مانده است.

مانولیس آندرولاکیس، کنسول یونان در ماریوپل پس از خروج از شهر گفت: «امیدوارم هرگز کسی آنچه را [در این شهر] دیدم، نبیند.» او ماریوپل را به شهرهایی چون گرنیکا [در باسک] و حلب که «جنگ کاملا ویرانشان کرد»، تشبیه کرد.

این نگرانی وجود دارد که روسیه حمله‌هایش به این شهر را پس از ورود یکی از کشتی‌های آذوقه و تدارکات به بندر بردیانسک در نزدیکی ماریوپل تشدید کند. این کشتی برای نخستین بار روز دوشنبه در این بندر پهلو گرفت.

گزارش‌هایی از دیگر نقاط اوکراین حاکی از آن است که نیروهای روسیه روز دوشنبه به‌ سوی معترضان غیرمسلح در شهر خرسون نارنجک‌های صوتی پرتاب کردند و برای متفرق کردن آن‌ها، شلیک کرده‌اند.

نیروهای مسلح اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کردند: «نیروهای امنیتی روسیه نارنجک‌های صوتی میان جمعیت پرتاب کرده‌اند و شلیک کرده‌اند.»

به‌ نظر می‌رسد ویدیوهایی که از این صحنه در رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد، این ادعا را تایید می‌کند. در این ویدیوها چند صد معترض اوکراینی در میدان آزادی این بندر دیده می‌شوند که از پرتابه‌هایی که اطرافشان به زمین می‌خورد، فرار می‌کنند. به گفته مقام‌های اوکراینی، در جریان این حمله یک نفر مجروح شد.

گفته می‌شود در غرب کشور، حمله هوایی روسیه واحدهای مسکونی غیرنظامی را در شهر اودسا هدف  قرار داده است. این نخستین بار در درگیری ۲۶ روزه اوکراین است که شهر اودسا واقع در ساحل دریای سیاه هدف قرار می‌گیرد. شهرداری اودسا می‌گوید کسی در این حمله کشته نشد.

در کی‌یف، پایتخت این کشور، هشت نفر در اثر حمله شبانه روسیه که یک مرکز خرید را ویران کرد، کشته شدند. تیم‌های امداد مشغول جست‌و‌جوی آوار این حمله‌اند که مرگبارترین حمله به این شهر تاکنون بوده است. 

به دنبال این حمله، مقام‌های اوکراین از شب دوشنبه به‌مدت یک روز و نیم در کی‌یف مقررات منع عبور و مرور وضع کرده‌اند. منابع اطلاعاتی ارتش بریتانیا می‌گویند نیروهای روسیه همچنان در ۱۵ مایلی (۲۴ کیلومتری) مرکز کی‌یف مستقرند.

اتحادیه اروپا با استناد به آمار سازمان ملل که در این جنگ بیش از ۹۰۰ غیرنظامی کشته شده‌اند، ولادیمیر پوتین را به ارتکاب به جنایات جنگی متهم کرد. 

اما وزیران خارجه اتحادیه اروپا به‌رغم اعمال مجموعه‌ای از تحریم‌ها علیه روسیه، هنوز بر سر توقف خرید انرژی از این کشور به توافق نرسیده‌اند. آلمان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است که می‌گوید اتحادیه بیش از آن به نفت روسیه متکی است که بتواند آن را تحریم کند.

 

© The Independent

بیشتر از جهان