مقام ارشد ارتش ایالات متحده: چین دریای جنوب این کشور را نظامی کرده است

این دریا در حال تبدیل شدن به کانون شعله‌ور شدن اختلاف‌ها بین چین و دیگر کشورها از جمله ایالات متحده است

پکن ادعا می‌کند که توسعه نظامی‌اش در این آب‌ها دفاعی است‌ـ Financial Times

یک فرمانده ارشد ارتش ایالات متحده می‌گوید چین در تلاش برای «قدرت‌نمایی نظامی»، سه جزیره مصنوعی در دریای چین جنوبی را که محل مناقشه است کاملا نظامی کرده است.

دریاسالار جان سی آکیلینو، فرمانده نیروی دریایی آمریکا در منطقه اقیانوس هند-آرام، به آسوشیتدپرس گفت که پکن دست‌کم سه جزیره از بسیاری از جزایر منطقه را با سیستم‌های موشکی ضد هوایی و ضد کشتی، تجهزات لیزری و  پارازیت و جت‌های جنگنده مسلح کرده است.

آکیلینو با اشاره به نام رسمی چین، جمهوری خلق چین، گفت: «فکر می‌کنم در طول ۲۰ سال گذشته ما بزرگ‌ترین افزایش ساختارهای نظامی جمهوری خلق چین از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون را شاهد بوده‌ایم. آن‌ها تمام قابلیت‌هایشان را گسترش داده‌اند و این افزایش تسلیحات برای منطقه بی‌ثبات‌کننده است.»  

او گفت این افزایش تسلیحاتی با اطمینان‌خاطر دادن‌های پیشین شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، که این جزایر را به پایگاه‌های نظامی تبدیل نمی‌کند، در تضاد کامل است.

چین سال‌ها پیش، این جزایر مصنوعی را روی صخره و تپه‌های دریایی در دریای موردمناقشه جنوبی چین ایجاد کرد که توجه قدرت‌های جهانی را به توسعه‌طلبی چین جلب کرد.

پکن ادعا می‌کند که توسعه نظامی‌اش در این آب‌ها دفاعی است و برای حفاظت از به گفته این کشور حق حاکمیت آن، در گرماگرم مخالفت‌های آمریکا و کشورهای آسیایی است که مدعی مالکیت این آبراه‌اند.

دریاسالار [آکیلینو] از داخل هواپیمای گشتی «پی-۸اِی پوسایدن» (P-8A Poseidon) نیروی دریایی آمریکا در نزدیکی پایگاه‌های غیرمسکونی تحت‌کنترل چین در مجمع الجزایر اسپراتلی دریای جنوب چین سخن می‌گفت که یکی از پرمناقشه‌ترین مناطق جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هواپیمای شناسایی پی-۸ای پوسایدن چندین اخطار از طرف ارتش چین دریافت کرد که می‌گفت به طور غیرقانونی وارد به گفته دولت چین، قلمرو این کشور شده است و به هواپیما دستور داد دور شود.

در یکی از این پیام‌های رادیویی شدیدالحن هشدار داده شد: «چین بر مجمع الجزایر اسپراتلی و آب‌های اطراف آن حق حاکمیت دارد. به‌فوریت از منطقه خارج شوید تا سوءقضاوتی پیش نیاید.»

اما هواپیمای نیروی دریایی همراه با دو خبرنگار آسوشیتدپرس، این اخطار را نادیده گرفت و با ارسال این پیام که در چارچوب قوانین بین‌المللی عمل می‌کند، به گشت‌زنی ادامه داد.

یک خلبان ارتش آمریکا در پاسخ به چین، در یک پیام رادیویی گفت: «من یک هواپیمای نیروی دریایی ایالات متحده‌ام که مصونیت مطلق دارم و در چارچوب فعالیت‌های قانونی نظامی که فراتر از حریم هوایی ملی هر کشور ساحلی است، عمل می کنم.»

پی-۸ای پوسایدن تا ارتفاع ۱۵ هزار پا (۴۵۰۰ متر) مناطق تحت کنترل چین پایین آمد که از آن ارتفاع به گفته او، شهرک‌های کوچک با ساختمان‌های چندطبقه، انبار، آشیانه هواپیما، بندر، باند هواپیما و دستگاه‌های رادار قابل‌رویت بودند.

آکیلینو گفت که وظیفه این جزایر توسعه «قابلیت حمله جمهوری خلق چین در فراسوی سواحل قاره‌ای آن‌» است.

او افزود سیستم رادار این جزایر چینی به آسانی هواپیماهای نظامی و غیرنظامی را که بر  فراز این آبراهه‌ موردمناقشه پرواز می‌کنند، ردیابی می‌کند.

او افزود: «بنابراین این خطری است که وجود دارد و به همین دلیل نظامی شدن این جزایر بسیار نگران‌کننده است. آن‌ها تمام کشورهایی را که در نزدیکی این منطقه قرار دارند و تمام حریم‌های بین‌المللی دریایی و هوایی را تهدید می‌کنند.»

هرچند پکن با استناد به اسناد چند دهه قبل، بر تمام دریای جنوب چین ادعای حاکمیت دارد، برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام همگی در این مورد با چین مخالف‌اند.

چین مدعی است که کل منطقه «۹ خط [قرمز]» است که صدها کیلومتر داخل دریای جنوب کشیده شده است و «سد ساحلی اسکاربرو» و جزایر «اسپراتلی» را شامل می‌شود. 

این دریا که در حال تبدیل شدن به کانون شعله‌ور شدن اختلاف‌ها بین چین و دیگر کشورها از جمله ایالات متحده است، یک مسیر راهبردی برای عبور حدود پنج تریلیون کالا در سال است. همچنین تصور می‌شود در اطراف این دریا ذخایر طبیعی وجود دارد.

پکن هنوز در مورد ادعاهای این دریاسالار آمریکایی اظهارنظر نکرده است.

© The Independent