«اینترنت را گران نکنیم، کیفیت از این هم بدتر می‌شود»

دولت ادعا می‌کند برای تامین اینترنت عمومی بودجه کافی ندارد

عیسی زارع‌پور از زمان شروع مسئولیت خود در وزارت ارتباطات، طرح اینترنت ملی را دنبال می‌کند - آی‌تی رسان

در حالی‌ که کاربران اینترنت در ایران به کاهش شدید سرعت آن اعتراض می‌کنند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید اگر تعرفه‌های افزایش نیابند، کیفیت از آنچه اکنون است هم بدتر می‌شود.

عیسی زارع‌پور که از زمان شروع مسئولیت خود در وزارت ارتباطات، طرح اینترنت ملی را دنبال می‌کند، در گفت‌وگوی اخیر خود با خبرگزاری ایرنا، آب پاکی را روی دست همه کاربرانی ریخت که در انتظار اصلاح وضعیت اینترنت بودند.

از سخنان او چنین برمی‌آید که وزارت ارتباطات برای اصلاح سرعت اینترنت برنامه‌ای ندارد اما برای اصلاح تعرفه‌ها، کارگروه تشکیل داده است. طبق ادعای زارع‌پور، این کارگروه روشی را اجرا می‌کند که به مردم  فشار اقتصادی وارد نشود؛ با این حال قرار است قیمت‌ها افزایش یابند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وزیر ارتباطات، کارگروه جدید برای «بازنگری تعرفه‌ها» مدل‌های مختلف را ترسیم می‌کنند. او با بیان اینکه چرخ صنعت حوزه ارتباطات با درآمد صوت و دیتا می‌چرخد، به صراحت گفت: «بخشی از کندی که گاهی اوقات در سرعت اینترنت وجود دارد، به این دلیل است که منابعی متناسب با نیاز این بخش به آن تزریق نشده است.»

او در ادامه افزود: «این منبع را یا باید دولت تزریق کند یا باید بر منابعی که از مردم تهیه می‌شود، تکیه کنیم.»

عیسی زارع‌پور بدون اشاره به مشکلاتی که کندی اینترنت برای مردم ایجاد کرده است، گفت: «اگر به همین منوال پیش برویم، در سال جدید، کیفیت شبکه‌ای که الان داریم، نخواهیم داشت. باید در این بخش سرمایه‌گذاری شود. ما به تغییر در مدل‌های اقتصادی این حوزه نیاز داریم.»

وزیر ارتباطات جمهوری اسلامی ایران در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که همین حالا هم کندی سرعت اینترنت در ایران در مواقعی به قطع کامل و اختلال جدی منجر می‌شود. سخنان او به این معنا است که در صورت گران‌تر نشدن تعرفه اینترنت، وضعیت موجود بدتر خواهد شد.

مقام‌های دولتی ایران در عین حال که برای اینترنت ملی، تقویت پیام‌رسان‌های داخلی و تصویب طرح‌هایی مثل «صیانت» بودجه‌های هنگفتی اختصاص می‌دهند، مدعی‌اند که برای تامین اینترنت موردنیاز مردم عادی بودجه کافی ندارند.

عیسی‌ زارع‌پور پیش‌تر نیز گفته بود که افزایش تعرفه‌های اینترنت در سال ۱۴۰۱ حتمی است. این سخنان او با واکنش‌های تند و انتقادی بسیاری از کاربران روبه‌رو شد و برخی در پاسخ به او نوشتند که همین هزینه‌ای هم که در حال حاضر پرداخت می‌کنند، برای اینترنت کند فعلی زیاد است.

وزیر ارتباطات در نخستین نشست خبری خود نیز وعده داد که مجوز افزایش تعرفه‌ اینترنت در سال ۱۴۰۱ را از مجلس خواهد گرفت.