آمریکا: ارتش میانمار مردم روهینگیا را نسل‌کشی کرده است

ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ با آغاز یک عملیات نظامی دست‌کم ۷۳۰ هزار تن از مردم روهینگیا را به سوی مرزهای بنگلادش راند و آواره کرد

کنشگران و مقام‌های آمریکایی بر این باورند که این بیانیه ایالات متحده درباره ارتکاب نسل‌کشی می‌تواند تلاش‌ها برای پیگرد حقوقی ژنرال‌های ارتش میانمار را تقویت کند و از تکرار این جنایت پیشگیری کند- INDRANIL MUKHERJEE / AFP

ایالات متحده آمریکا به صورت رسمی ارتش میانمار را مسئول ارتکاب نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جریان سرکوبخشونت‌بار مردم روهینگیا دانست. 

به گزارش رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه ۲۱ مارس با اعلام این خبر افزود تا زمانی‌ که رژیم کودتایی در قدرت است، هیچ کس در این کشور در امان نیست.

آنتونی بلینکن حمله‌‌های صورت گرفته علیه مردم روهینگیا را «گسترده و نظام‌مند» نامید و تاکید کرد که شواهد نشان‌دهنده قصد آشکار ارتش میانمار برای نابودی اقلیت مسلمان این کشور است. 

کنشگران و مقام‌های آمریکایی بر این باورند که این بیانیه ایالات متحده درباره ارتکاب نسل‌کشی می‌تواند تلاش‌ها برای پیگرد حقوقی ژنرال‌های ارتش میانمار را تقویت کند و از تکرار این جنایت پیشگیری کند. 

وزیر خارجه ایالات متحده در یک سخنرانی در موزه یادبود هولوکاست در آمریکا، برخی شهادت‌های تکان‌دهنده قربانیانی را خواند که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند یا شکنجه شده‌اند. 

ارتش میانمار در سال ۲۰۱۷ با آغاز یک عملیات نظامی دست‌کم ۷۳۰ هزار تن از مردم روهینگیا را به سوی مرزهای بنگلادش راند و آواره کرد. ارتش میانمار با کودتایی در سال ۲۰۲۱، قدرت سیاسی را کامل در دست گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنتونی بلینکن گفت: «پس از کودتا دیدیم که ارتش برمه ( میانمار) همان تاکتیک‌ها را به کار برد. با این تفاوت که اکنون هرکس که با حکومت نظامیان مخالفت می‌کند و در برابر اقتدار آن می‌ایستد، هدف است.»

کودتای نظامیان با ادعای تقلب در انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ بود که در آن دموکراسی‌خواهان به رهبری آنگ ‌سان‌ سوچی پیروز شدند. 

در جریان سرکوب مردم به‌دست نظامیان میانمار، بیش از ۱۶۰۰ تن جان‌ باختند و نزدیک به ۱۰ هزار تن زندانی شدند. 

ایالات متحده و کشورهای غربی در پاسخ به این کودتا دولت نظامیان و بازرگانان حامی آن را تحریم کردند. با این حال، قدرت همچنان در دست نظامیان است که از پشتیبانی چین و روسیه برخوردارند.

گروه‌های حقوق بشری می‌گویند اگرچه بیانیه تازه ایالات متحده به شکل خودکار به اقدام‌های تنبیهی منجر نمی‌شود، اما وزنه‌ای سیاسی برای کمک به تلاش‌های حقوقی جهانی برای پاسخگو کردن کودتاچیان است. 

جان سیفتون، مدیر دیده‌بان حقوق بشر در آسیا، گفت: «دولت آمریکا باید محکومیت ارتش میانمار را با اقدام‌هایی همراه کند. ایالات متحده و دیگر کشورها مدتی طولانی به ژنرال‌های میانمار اجازه داده‌اند که بدون مواجهه با پیامدهایی جدی، دست به جنایت بزنند.»

بیشتر از جهان