«خیابان سسمی» به «خیابان عرب» می‌رسد

برنامه «اهلا سمسم» برای کودکان آواره و پناهنده سوری

Photo credit: Jason Kempin / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

دیپلمات‌های حاضر در مجمع عمومی سازمان ملل بیشتر به مهم‌ترین مسائل روز می‌پردازند. کمتر پیش می‌آید که این مجمع را با راه‌حل‌هایی که بیرون دنیای سیاستمداران ارائه می‌شود تداعی کنیم. اما در مجمع عمومی امسال فضایی برای برنامه «اهداف توسعه پایدار» ایجاد شده و در آن‌جا فعالین و سازمان‌ها بعضی از ابتکارهای خود را که در راستای نیل به این اهداف هستند به نمایش می‌گذارند.

یکی از این ابتکارها که به هدف شماره چهار (آموزش با کیفیت) می‌پردازد قرار است منجر به ساخت برنامه‌ای تلویزیونی مخصوص کودکان آواره سوری شود. سازمان مسئول این طرح «کارگاه سسمی» نام دارد، یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی که در سال ۱۹۶۹ در تلاش برای آماده کردن کودکان برای مدرسه، برنامه محبوب «خیابان سسمی» (Sesame Street) را تهیه کرد.

(از چپ به راست) جورج فرانسیس کینگ، مجری مرکز رسانه‌ای «اهداف توسعه پایدار»؛ بسمه، شخصیت جدید «اهل سمسم»؛ و شری ویلسون، مدیر اداره تاثیر جهانی و نیکوکاری در «کارگاه سسمی».

از آن روز پنجاه سال گذشته و «کارگاه سسمی» حالا وارد کشورهایی در سراسر دنیا شده است: از افغانستان تا آفریقای جنوبی. این سازمان حالا برنامه جدیدی را به نام «اهلا سمسم» برای منطقه شام راه انداخته که مخاطبش کودکانی هستند که بخاطر تخاصم سوریه آواره شده‌اند.

«اهلا سمسم» طبق الگوی «خیابان سسمی» آمریکا ساخته شده اما به گفته شری وستین، از مدیران «کارگاه سسمی»، محصولی «کاملا محلی» است که در همکاری با کارشناسان محلی آموزش و پرورش ساخته که هدفشان ایجاد برنامه‌ای بوده که جامعه مخاطب خود را انعکاس دهد.

در مورد «اهلا سمسم» شخصیت‌های همان برنامه اصلی آمریکایی حاضر هستند اما چند شخصیت جدید هم وارد شده‌اند مثل بسمه، هیولای بنفش‌رنگِ مونثِ شش ساله و جد، پسر طلایی‌رنگی که نزدیک‌ترین دوست او است.

خانم وستین می‌کوشد در توصیف جد از واژه «پناهنده» استفاده نکند و توضیح می‌دهد که داستان او ماجرای فردی است که وارد محله‌‌ای جدید شده و با بسمه‌ای آشنا شده که از خودش ماجراجوتر است. دوستی آن‌ها یادآور پیغام همکاری و همدلی است که «کارگاه سسمی» می‌کوشد به گوش تمام کودکان برساند.

برنامه به دقت طوری طراحی شده که برای مخاطبین مد نظر جذاب باشد. شخصیت‌ها به گویش‌های مختلف عربی حرف می‌زنند (از سوریه، لبنان، اردن و عراق) و در نتیجه کودکان کشورهای مدنظر می‌توانند خود را با شخصیت‌ها تداعی کنند. نام «اهلا سمسم» عامدانه انتخاب شده چون تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که کودکان می‌توانند به راحتی آن‌را به یاد بیاورند و تکرار کنند. حتی فونت هم طوری طراحی شده که ترکیبی باشد از خط سنتی اصلی و فونت بازیگوشانه «خیابان سسمی.»

«اهل سمسم» موفق شده سرمایه‌گذاری‌های جدی دریافت کند از جمله دو کمک مالی عمده از بنیاد مک‌آرتور و بنیاد لگو که هر کدام ۱۰۰ میلیون دلار اعطا کرده‌اند. این برنامه با «کمیته بین‌المللی امدادی»‌ هم همراه شده تا بزرگترین برنامه کمک به خردسالان در تاریخ اقدامات بشردوستانه شکل بگیرد.

این برنامه نه تنها پنج میلیون کودک سوری را هدف می‌گیرد که یا درون کشور آواره شده‌اند و یا خارج از کشورشان پناهنده هستند، که در ضمن به کودکان حاضر در کشورهای میزبان نیز توجه دارد. هدف برنامه ارائه نوعی از آموزش است که طبق پژوهش‌‌های انجام شده می‌تواند در شکستن الگوی خشونت ساختاری نقش مهمی داشته باشد.

از «اهلا سمسم» در فوریه سال ۲۰۲۰ رونمایی می‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر