«درگیری اوکراین فرصت‌های ویژه‌ای برای قطر فراهم می‌کند»

شرایط جدید، فرصت بزرگی برای قطر به منظور فروش ذخایر گازی خود به اروپا فراهم آورده است

 وزیران امور خارجه روسیه و قطر- EVGENIA NOVOZHENINA / POOL / AFP 

حمله روسیه به اوکراین فرصت‌های دیپلماتیک و تجاری ویژه‌ای را برای قطر به عنوان یک کشور صادرکننده گاز فراهم کرده است. این فرصت‌ها به قطر امکان می‌دهد فروش انرژی به غرب را گسترش دهد و اتحاد خود با واشینگتن را در بحبوحه تنش‌های آمریکا با دیگر کشورهای عربی خلیج فارس تقویت کند.

به گزارش رویترز، در جریان تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، قطر در تلاش برای داشتن موضعی بی‌طرف بوده است، اما در همین حال از طریق واکنش‌های خود نشان داده است که می‌تواند کمک‌های سیاسی و اقتصادی قابل توجهی به شرکای غربی ارائه دهد.

با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای اروپایی واردکننده انرژی به دنبال راه‌هایی برای کاهش وابستگی شدید خود به روسیه هستند، قطر پیشنهاد کرده است که می‌تواند گاز بیشتری را در آینده به اروپا ارسال کند.

در مقابل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در برابر درخواست‌های غرب برای افزایش سریع تولید نفت به منظور جلوگیری از جهش قیمت نفت خام ناشی از درگیری در اوکراین مقاومت کرده‌اند. این دو قدرت پیشرو عربی خلیج فارس در سال‌های اخیر شاهد تیرگی روابط خود با واشینگتن بوده‌اند.

در همین حال، قطر، که میزبان بزرگترین پایگاه هوایی ایالات متحده در خاورمیانه است، ماه گذشته به عنوان متحد اصلی ایالات متحده از بین کشورهای غیر عضو ناتو تعیین شد؛ وضعیتی که نه امارات و نه عربستان سعودی به آن دست نیافته‌اند.

از سوی دیگر، در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران نیز‌ قطر به دنبال ایفای بوده و پیام‌هایی را بین تهران و واشینگتن ارسال کرده است. در همین زمینه،‌ شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر روز دوشنبه با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع آگاه از مذاکرات ایران به رویترز گفت که این دیدار بر رفع موانع برای تکمیل روند احیای توافق هسته‌ای ایران متمرکز بود.

این منبع آگاه با اشاره به دیدار وزیر خارجه قطر با همتایان خود در آلمان و فرانسه که به همراه آمریکا، انگلیس، چین و روسیه طرف مذاکرات ایران هستند، گفت: «پیش از سفر وزیر خارجه قطر به مسکو، هماهنگی‌هایی به ویژه در مورد برجام با واشینگتن انجام گرفته بود و شیخ محمد یک روز قبل از سفر خود با آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده صحبت کرده بود.»

پس از این دیدار، لاوروف از خواسته‌های قبلی روسیه که سبب شده بود مذاکرات برای احیای توافق هسته‌‌ای ایران متوقف شود، عقب‌نشینی کرد.

حالا در میان تهاجم نظامی مسکو به کی‌یف نیز قطر به عنوان کشور کوچکی که میدان گازی عظیم دارد، در تلاش است موقعیت خود را بهبود بخشد.

در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان، قطر یکی از ثروتمندترین کشورها محسوب می‌شود. این کشور جمعیتی  کمتر از سه میلیون نفر دارد که ۸۵ درصد آنها کارگران خارجی هستند.

زمانی که قطر تصمیم گرفت تا سال ۲۰۲۷ تولید گاز طبیعی مایع را افزایش دهد، برخی این سوال را مطرح کردند که این کشور قرار است چگونه مشتری پیدا کند. اما اکنون، در بحبوحه تقاضای شدید و قیمت‌های بالا، رهبران غربی از قطر می‌خواهند که عرضه‌ گاز به اروپا را افزایش دهد و جایگزین روسیه شود که در حال حاضر حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از گاز مورد نیاز قاره سبز را تامین می‌کند.

جاستین الکساندر، مدیر یک موسسه مشاوره در زمینه سوخت، گفت: «شرایط جدید، فرصت بزرگی برای قطر به منظور فروش ذخایر گازی خود به اروپا فراهم آورده است.»

همان‌طور که سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر به تازگی تاکید کرد که حجم جدید گاز طبیعی مایع برای مشتریان در آسیا و اروپا در نظر گرفته شده است.

با این حال، مسئولان قطر هنوز از بستن قراردادهای بلندمدت جدید با کشورهای اروپایی خبر نداده‌اند و به نظر می‌رسد مذاکره در این زمینه به زمان و زیرساخت های جدید نیاز دارد.

بیشتر از جهان