برجام و جنگ اوکراین، دلیل سفر وزیر خارجه قطر به مسکو

هفته گذشته وزیر خارجه قطر به فرانسه و آلمان سفر و در مورد مسائل ایران و اوکراین گفتگو کرده بود

این دیدار در حالی انجام می‌شود که قطر برای نجات مذاکرات هسته‌ای ایران تلاش می‌کند- AFP

پس از توقف مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران و حمله روسیه به اوکراین، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز یکشنبه به مسکو خواهد رفت.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود به بلومبرگ گفت که آل ثانی قصد دارد با همتای روس خود سرگئی لاوروف دیدار کند.

او افزود احتمال دارد حتی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم ملاقات کند.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که قطر برای نجات مذاکرات هسته‌ای ایران تلاش می‌کند، مذاکراتی که پس از درخواست روسیه از ایالات متحده برای تضمین عدم تأثیر تحریم‌های روسیه بر شراکتش با تهران، به بن‌بست رسید.

به گفته این منبع، آل ثانی روز شنبه به‌طور جداگانه با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفتگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطر همچنین تلاش خواهد کرد تا به‌عنوان یک میانجی برای کاهش تنش در جنگ در اوکراین عمل کند. پیش‌تر، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دو بار در این ماه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور صحبت کرد. آل ثانی قصد دارد پیش از سفر به مسکو با وزیر امور خارجه اوکراین صحبت کند.

 این سفر در حالی انجام می‌شود که هفته گذشته وزیر امور خارجه قطر به فرانسه و آلمان رفت و در مورد مسائل ایران و اوکراین با همتایان خود گفتگو کرد.

قطر این روزها سعی می‌کند که نقش پررنگی در سیاست بین‌المللی بازی کند به‌طوری که حتی اسرائیل نیز طرف گفتگوهای این امیرنشین حوزه خلیج فارس بوده است.

پایگاه خبری ایلاف متعلق به عربستان سعودی روز جمعه گزارش داد که آویو کوخاوی فرمانده ستاد مشترک ارتش اسرائیل و سالم بن‌حمد بن‌عقیل، رئيس ستاد ارتش قطر، در خصوص همکاری‌های نظامی بین دو کشور گفت‌وگو کردند.

در این گزارش همچنین آمده است که دو طرف در مورد امکان پیوستن قطر به یک ائتلاف منطقه‌ای علیه تجاوزهای ایران، به‌ویژه در مورد تهدید پهپادهای ایران، گفت‌وگو کردند.

در این گزارش آمده است که دو طرف در مورد امکان استقرار «رادارهای پیشرفته اسرائیلی» در این کشور حوزه خلیج ‌فارس برای هشدار زودهنگام علیه پهپادها و موشک‌های ایرانی گفت‌وگو کردند.

بیشتر از جهان