نوروز و غذاهای محبوب این روز

پس از سبزی‌پلو با ماهی که سبزی استفاده شده در آن‌هم مثل نوروز نشانه تولد دوباره و ماهی نشان‌گر زندگی است، می‌توان «قورمه ‌سبزی»، یکی دیگر از خوشنام‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی را نام برد‌

نوروز در فرهنگ ایرانی به معنی روز و شروعی تازه است و در نخستین روز از فصل بهار و فروردین‌ماه که بر اساس تقویم هجری خورشیدی، اولین ماه از سال است، جشن گرفته می‌شود. در کنار سنت‌های مرسوم این جشن بزرگ باستانی مانند خانه‌تکانی، چهارشنبه‌سوری و پریدن از روی آتش، پهن کردن سفره هفت‌سین و چیدن هفت عنصر که نام آن‌ها با سین آغاز می‌شود و هریک نماد خوش‌یمنی و نعمت است، غذا هم نقش مهمی در این جشن‌ها ایفا می‌کند.

ازجمله محبوب‌ترین غذاهای جشن نوروز ایرانیان، «سبزی‌پلو با ماهی» است که برای اولین روز از بهار آماده می‌شود تا خانواده و دوستان صمیمی را دور یک میز جمع کند. اگر امسال برای خوراک سال نو، برنامه تازه‌ای دارید و دلتان می‌خواهد غذاهای سنتی ایرانی دیگر را امتحان کنید و از خوردن آن با خانواده لذت ببرید، در ادامه چند غذای محبوب و اصیل ایرانی که برای نوروز مناسب است را معرفی و پیشنهاد می‌کنیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از سبزی‌پلو با ماهی که سبزی استفاده شده در آن‌هم مثل نوروز نشانه تولد دوباره و ماهی نشان‌گر زندگی است، می‌توان «قورمه ‌سبزی»، یکی دیگر از خوشنام‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای ایرانی را نام برد‌. قورمه ‌سبزی، خورشی ایرانی تهیه‌شده از گوشت بره پخته‌شده و سبزی‌های مختلف است که با برنج سفید با‌سماتی سرو می‌شود. این خورش آن‌قدر محبوب است و در تمام طول سال طرفداران خود را دارد‌ که گاه فراموش می‌کنیم از غذاهای سنتی سال نو محسوب می‌شود‌.

غذای محبوب بعدی «زرشک‌پلو با مرغ» است که بنا به سلیقه آشپز و خانواده یا دوستانی که قصد میل غذا را دارند، با ران مرغ یا سینه آن پخته می‌شود. از دیگر خوراک‌های محبوب شب سال نو «رشته ‌پلو» را می‌توان نام برد که در عصر نوروز و با این باور که با خوردن آن در سال جدید اختیار بیشتری بر سرنوشت خواهیم داشت، پخته می‌شود.

یکی از ترکیب‌های اصلی بسیاری از غذاهای محبوب ایرانی، گوشت، مرغ یا ماهی است که البته همیشه می‌توان برای آن‌ها که گیاه‌خوار یا وگان‌اند، جایگزینی پیدا کرد. در آخر به‌نوعی املت گیاهی می‌رسیم که نام آن «کوکو سبزی» است و در نخستین روز بهار آماده می‌شود‌. دلیل محبوبیت این غذا برای نوروز، استفاده از سبزی‌هایی است که هرکدام نماد زندگی نو و باروری‌اند. حتی اگر در آشپزخانه‌تان سبزی اضافه‌ای مانند اسفناج دارید، می‌توانید آن را در کوکو سبزی بریزید. با آن‌که اسفناج به‌طور سنتی از ترکیبات کوکو سبزی به شمار نمی‌رود، اما هیچ ضرری ندارد و غذا خوشمزه‌تر هم می‌شود.

هر یک از خوراک‌های نوروزی در هر شهر و منطقه‌ای از سرزمین پهناور ما و نیز برای ایرانیان و پارسیانی که در خارج از کشور سکونت دارند، معنی و مفهوم متفاوتی می‌تواند داشته باشد که بنا به باور، سلیقه و سنت هر منطقه در اولین روز بهار می‌توانید بر سر سفره‌ها ببینید.

 

بیشتر از زندگی