گرانی و طولانی‌تر شدن صف‌های مرغ

قیمت مرغ در دو فصل گذشته در ایران با نوسانات زیادی رو‌به‌رو‌ بود

هنوز دوهفته از سال ۱۴۰۰ نگذشته و مردم در تعطیلات نوروزی هستند که باز هم مشکلات مرغ و صف‌های طولانی آن واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی درست کرده است. عکس و ویدئوهای مربوط به صف‌های طولانی مرغ در برخی مناطق تهران و برخی شهرها در فضای مجازی بازنشر می‌شود و کابران از گرانی مرغ و انتظار طولانی شهروندان در صف‌ها برای خرید مرغ با قیمت دولتی یا کمتر از خرده فروش‌ها خبر می‌دهند. 

یک شهروند تهرانی در خصوص گرانی‌ها در ایران و صف طولانی مرغ در ستون «روی خط روزنامه آرمان ملی» گفته که «وضعیت مرغ چرا سر و سامان داده نمی‌شود. هنوز مردم در این وضعیت کرونایی در مدت طولانی در صف‌های مرغ می‌مانند. باید فکری اساسی برای این موضوع شود.» شهروند دیگری هم به نام احمدی، از کرج به این روزنامه گفته که «وضعیت معیشتی مردم بسیار سخت شده است و حتی برای گذران زندگی نیز با مشکل روبه‌رو هستند. از مسئولان درخواست دارم حقوق سال ۱۴۰۰ را به قدری افزایش دهند که مردم بتوانند حداقل‌های یک زندگی را تامین کنند.»

یک ویدیو مربوط به صف خرید مرغ روز فروردین ۱۴۰۰ در میدان میوه و تره‌بار محله پیروزی تهران نشان می‌دهد  که با وجود جمعیت چند هزار نفری؛ توزیع کنندگان مرغ می‌گویند که حداکثر فقط به ۲۰۰ نفر مرغ می‌رسد. شرایط در سایر شهرهای دیگر هم بهتر از این نیست. صف‌های خرید مرغ در ساوه، کرمانشاه و تبریز مانند تهران طولانی است.

داستان صف‌های طولانی مرغ و گران شدن آن از ماه‌ها پیش در ایران خبرساز بوده است. با وجودی که طی چندین ماه گذشته و از پایان سال ۹۹ تاکنون مسئولین دولتی در ایران برای عرضه مرغ وعده داده‌اند، بر اساس گزارش‌ها از ایران صف‌های طولانی برای تهیه مرغ با قیمت «تنظیم بازاری» همچنان ادامه یافته است.

قیمت مرغ در دو فصل گذشته در ایران با نوسانات زیادی رو‌به‌رو‌ بود. بخشی از مشکلات مرغ هم دو نرخی بودن قیمت آن است. قیمت مرغ در بازار با دو نرخ دولتی و آزاد پخش می‌شود. قیمت مرغ با توجه به منجمد و غیر منجمد بودن آن نیز متفاوت است.

روز ششم فروردین ماه فهرست فروشگاه‌هایی که مرغ را با نرخ مصوب ۲۰۴۰۰ تومان در شهرستان‌های استان تهران توزیع می‌کنند اعلام شد.​ ولی در پی آن صف‌های طولانی هم شکل گرفته که بسیاری را برای ساعت‌ها با توجه به شرایط کرونا معطل نگه داشته است.

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در هفته آخر اسفند گفته بود: «وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده تولید را انجام داده است، اما برآوردهای ما این موضوع را نشان نمی‌دهند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز هفتم فروردین هم  علی‌صفر ماکنعلی رئیس سازمان دامپزشکی کشور از عرضه ۷ هزار و ۷۰۰ گوشت مرغ گرم در روز ۷ فروردین خبر داد و گفت: «این میزان بیش از نیاز بازار است.»  ولی با گذشت چند روز صف‌های مرغ نه تنها جمع نشده بلکه طولانی‌تر هم شده ‌است.

در ماه‌های اخیر و هفته‌های گذشته، همزمان با افزایش تقاضا برای خرید مرغ در ایران به دلیل تعطیلات نوروزی، مسئولان دولتی از عرضه کافی مرغ برای بازگرداندن ثبات به این بازار خبر دادند. ولی گزارش‌های منتشره از ایران قیمت‌ها بالا و صف‌های طولانی را نشان می‌دهد که مردم حتی اطمینان ندارند که مرغ به آنها خواهد رسید یا نه. این شرایط نشان می‌دهد با وجودی که مسئولان وعده‌های بسیاری داده‌اند اما عملا اتفاقی در شرایط بازار مرغ نیفتاده است.

سازمان جهادکشاورزی از افزایش تولید مرغ می‌گوید ولی بازار حکایت دیگری را نشان می‌دهد. در عین حال سازمان تعزیزات نیز نرسیدن به موقع نهاده‌های دامی به مرغداران و همچنین وجود واسطه‌ها را از بعضی دلایل آشفتگی این بازار اعلام می‌کند.

به گفته رئیس سازمان تعزیرات، در مواردی نهاده‌ها دیر به دست مرغداران رسیده‌ است و تولیدکنندگان مجبورشدند این اقلام را با قیمتی بالاتر از بازار تهیه کنند. این یکی از دلائل گرانی مرغ عنوان می‌شود. نهاده‌های طیور در فهرست دریافت ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی قرار دارند.

به گفته هیأت مدیره اتحادیه مرغداران، کمبودی در عرضه مرغ نیست و با توجه به جوجه‌ریزی مناسب، توزیع مرغ به حد کافی است و تنها مرغداران منتظرند که قیمت مصوب بر مبنای هزینه‌های تولید اعلام کنند.

با بروز آشفتگی در بازار مرغ، اسفندماه ۹۹ دفتر صادرات گمرک ایران، ممنوعیت صادرات گوشت مرغ را ابلاغ کرد. ستاد تنظیم بازار در آبان‌ماه و با موج اول گرانی مرغ هم صادرات آن را ممنوع اعلام کرده بود. ولی همچنان نوشته «مرغ نیست» در برخی مغازه‌های داخل ایران به چشم می‌خورد.

هرچند علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت و معدن و تجارت (صمت) در اواخر بهمن ماه ۹۹ وعده داد که طی سه روز با عرضه گوشت مرغ بازار به تعادل می‌رسد ولی با با گذشت سه ماه و تا فروردین ۱۴۰۰ این بازار به ثبات نرسیده است.