حملات پهپادی و موشکی حوثی‌ها به اهداف غیرنظامی در عربستان سعودی

دو تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در جازان و ینبع،  نیروگاه آب‌شیرین‌کن در الشقیق، نیروگاه برق در ظهران الجنوب و یک پمپ بنزین در خمیس مشیط، ازجمله اهداف حوثی‌ها بودند

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، بامداد روز یکشنبه، ۲۹ اسفندماه، از رهگیری و خنثی کردن چندین حمله موشکی و پهپادی گروه حوثی‌های یمن به اهدافی غیرنظامی و اقتصادی در جنوب و غرب آن کشور، ازجمله در جازان، خمیس‌ مشیط، طائف، الشقیق، ینبع و ظهران الجنوب خبر داد. این حمله‌ها صدمات جانی درپی نداشت، اما به خودروها و خانه‌های غیرنظامیان آسیب وارد شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی عربستان سعودی، واس، حمله‌های شنبه‌شب، یک تاسیسات آب‌شیرین‌کن در شهر الشقیق، یک تاسیسات شرکت نفتی آرامکو در منطقه جازان، یک نیروگاه برق در شهر ظهران الجنوب، یک پمپ بنزین در خمیس مشیط و همچنین تاسیسات گاز مایع (ال.ان.جی) آرامکو در شهر ینبع را هدف قرار داده‌اند.

بنابر اعلام نیروهای ائتلاف، شبه‌نظامیان یمنی مورد حمایت جمهوری اسلامی، از موشک‌های کروز ایرانی برای هدف قرار دادن تاسیسات آرامکو در جازان و همچنین یک کارخانه آب‌شیرین‌کن در الشقیق استفاده کرده‌اند. در بیانیه ائتلاف آمده است که پدافند هوایی سعودی یک فروند موشک بالیستیک را نیز که برای هدف قرار دادن جازان پرتاب شده بود، رهگیری و منهدم کرده است.

به گفته ترکی مالکی، سخنگوی ائتلاف عربی، پدافند هوایی و نیروی هوایی سلطنتی عربستان سعودی، ۹ پهپاد انتحاری را نیز که حوثی‌ها به‌سوی جازان، خمیس مشیط، طائف، ینبع و ظهران الجنوب ارسال کرده بودند، منهدم و سرنگون کرده‌اند.

حدود ۱۰ روز پیش، در بیستم اسفندماه نیز حوثی‌ها پالایشگاه نفت ریاض را هدف حمله پهپادی خود قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بیانیه ائتلاف اشاره شده است که تشدید حملات خصمانه شبه‌نظامیان حوثی ازطریق هدف قرار دادن تاسیسات اقتصادی و اهداف غیرنظامی، به‌‌عنوان رد تلاش‌ها و ابتکارهای صلح، و پاسخی منفی به درخواست شورای همکاری خلیج فارس برای میزبانی گفت‌وگوهای یمنی-یمنی تلقی می‌شود.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی حدود هفت سال است که در یمن به حمایت از دولت قانونی این کشور که مورد پذیرش جامعه بین‌المللی است، با شورشیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران می‌جنگد.

تشدید تنش ازسوی حوثی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که نایف الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس، روز پنجشنبه اعلام کرد این شورا در ماه جاری میزبان مذاکرات یمنی-یمنی در ریاض خواهد بود. به گفته او، این گفت‌وگوها در شش محور ازجمله در حوزه‌های نظامی و سیاسی و با هدف باز کردن کریدورهای بشردوستانه و برقراری ثبات در یمن انجام خواهد شد.

حجرف در یک نشست خبری اعلام کرد که این مذاکرات بین ۲۹ مارس تا ۷ آوریل انجام خواهد شد و از همه طرف‌های درگیر در جنگ یمن، ازجمله حوثی‌ها، خواست تا در این گفت‌وگوها شرکت کنند و تحت نظارت سازمان ملل متحد و با حمایت شورای همکاری خلیج فارس وا رد مذاکرات صلح شوند.

او افزود آن‌چه که شورای همکاری خلیج فارس ارائه می‌دهد، یک ابتکار جدید نیست، بلکه تاکیدی است بر این‌که راه‌حل جنگ یمن در دست یمنی‌ها است.

حوثی‌ها روز چهارشنبه گفته بودند درصورتی‌که محل برگزاری مذاکرات در یک کشور بی‌طرف، ازجمله برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس باشد، از گفت‌وگو با ائتلاف به رهبری عربستان سعودی استقبال می‌کنند.

بیشتر از جهان