اربیل:‌ عمارتی مسکونی که با حمله موشک‌های سپاه نابود شد ‏

آسوشیتدپرس گزارشی از عمارتی مسکونی منتشر کرد که سپاه مدعی بود پایگاه اسرائیل است ‏

تصویر منتشر شده از بازدید مصطفی الکاظمی،‌ نخست‌وزیر عراق، و مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، از محل حمله موشکی سپاه به اربیل- IRAQI PRIME MINISTER MEDIA OFFICE / AFP

ساختمانی که هفته گذشته در اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، با حمله موشک‌های جمهوری اسلامی ایران نابود شد، دقیقا چه بود؟ در هیاهوی انتشار خبر، پاسخ‌های ضد و نقیضی به این سوال شنیدیم. اول تصور می‌رفت کنسولگری در حال ساخت آمریکایی‌ها مورد هدف بوده است، اما هم سپاه و هم آمریکا به سرعت این خبر را تکذیب کردند. سپاه مدعی بود که مرکز تعلیماتی اسرائیلی‌ها را هدف گرفته است. روزنامه نیویورک تایمز هم به نقل از منابعی آمریکایی مطالبی ضد و نقیض منتشر کرد. مقام‌های اقلیم کردستان عراق هم از ابتدا تاکید داشتند که محلی مسکونی مورد حمله قرار گرفته است. رسانه‌های کردستان به‌سرعت گزارش‌هایی در مورد صاحب مکان مسکونی مورد حمله قرار گرفته منتشر کردند: باز کریم بارزنجی، چهره شناخته ‌شده صنعت نفت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا روز شنبه گزارشی مفصل‌تر در مورد آقای بارزنجی و عمارت نابود شده‌اش منتشر کرد؛ خانه‌ای در نزدیکی کنسولگری آمریکا. این گزارش آسوشیتدپرس نوشته رشید یحیی و قاسم عبدالزهرا است.

سپاه ظاهرا می‌خواسته است از حمله اسرائیلی‌ها در خاک سوریه انتقام بگیرد که به کشته شدن دو نفر از اعضایش منجر شده بود. اما این «انتقام»گیری در خاک کردستان عراق اجرا شد و حاصلش نابودی عمارتی مسکونی بود.

آقای بارزنجی مدیر کل شرکت نفتی «کار» است و تاکید دارد که هیچ ارتباطی با موساد، سازمان اطلاعات اسرائیل، ندارد. او در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس می‌گوید با این ‌که خانه زیبایش نابود شده است، او قدرددان است که خانواده‌اش آسیبی ندیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرنگاران آسوشیتدپرس روز جمعه از ویرانه‌های جایی که زمانی خانه بارزنجی بود دیدار کردند. آقای بارزنجی توضیح داد که هنگام موشک‌باران، که در پاسی از نیمه‌شب صورت گرفت، به همراه همسر و دو فرزند نوجوان خود در حال بازدید از مزرعه‌ای در همان نزدیکی بودند و به این دلیل خانه نبودند.

عمارت آقای بارزنجی چند اتاق نشیمن داشت که زمانی در آن مقام‌ها و مسئولان دولتی و دیپلمات‌ها و شخصیت‌های گوناگون دیدار می‌کردند. اما حالا سیمان و آوار و شیشه‌های شکسته همه‌ جا را گرفته است. پنجره‌ها و سقف نابود شده و تقریبا چیزی از آن عمارت باقی نمانده است.

بارزنجی می‌گوید: «این خانه خانوادگی من است. تمام عکس‌هایمان و دارایی‌هایمان اینجا بود. واقعا ترسناک بود.»

بن کریم، دختر او، به یاد دارد که چطور در مزرعه صدای موشک‌ها را شنیده است. او سگ‌های خانواده را بغل کرده بود و منتظر گذشتن موشک‌ها بود. او که به زبان انگلیسی با خبرنگارها صحبت کرده است می‌گوید: «نمی‌دانستیم که می‌توانند ما را ببینند، نمی‌دانستیم که پهپاد هستند یا نه. چیزی راجع به موشک بالیستیک نمی‌دانستیم و نمی‌دانستیم قرار است چه اتفاقی بیفتد.»

ناظران معتقدند هم‌زمانی حمله با جنگ روسیه در اوکراين اتفاقی نبوده است؛ فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران برای سوءاستفاده از این واقعیت که توجه آمریکا و دیگران به اروپای شرقی است و نه خاورمیانه.

روابط اقلیم کردستان و اسرائیل بر کسی پوشیده نیست و سابقه‌ای ده‌ها ساله دارد. بخشی از این روابط نیز مربوط به فروش نفت است. اما شواهدی در دست نیست که نشان دهد سازمان‌های امنیتی اسرائیلی ارتباطی با شرکت «کار» داشته‌اند. این شرکت تجاری سازنده و مجری خط لوله‌ای است که در همکاری با شرکت «روس‌نفت» روسیه، نفت منطقه را به بندر جیهان در ترکیه می‌فرستد؛ نفتی که از آنجا می‌تواند از راه دریای مدیترانه به سایر کشورها و از جمله اسرائیل برسد.

هیوا عثمان، کارشناس کرد عراقی، در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس می‌گوید: «روشن است که حکومت ایران دارد مزخرف می‌گوید. این‌ عمارت می‌تواند هر چیزی باشد مگر پایگاه اسرائیلی‌ها.»

یک مقام اطلاعاتی عراقی که بدون افشای نامش با این خبرگزاری آمریکایی صحبت کرده است نیز می‌گوید ادعای این ‌که خانه آقای بارزنجی مرکز جاسوسی اسرائیلی‌ها بوده، کذب است. او تاکید می‌کند که دیپلمات‌ها اغلب در این خانه به مهمانی می‌آمدند.

حمله به اربیل یکی از سه حمله مستقیم موشکی ایران به خاک عراق در سال‌های گذشته است. یک مورد حمله به پایگاه حزب دموکرات کردستان عراق را داشتیم؛ سپس حمله به پایگاه عین اسد در تلافی ترور قاسم سلیمانی بود؛ و این سومین مورد است که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران احترامی برای حق حاکمیت کشور همسایه قائل نیست.

حمدی مالک، کارشناس موسسه واشنگتن، در این مورد گفته است: «این پیغامی از حکومت ایران برای طرفدارانش است. آن‌ها مدت‌هاست تحقیر شده‌اند و می‌خواستند روحیه‌شان را بالا ببرند.»

دکتر مالک معتقد است که حمله دقیقا طوری طراحی شده بود که کسی کشته نشود و به‌خصوص به آمریکایی‌ها آسیبی نرسد؛ و در عین حال پیغامی به واشنگتن فرستاده شود که در میان به بن‌بست خوردن مذاکرات وین، ایران نباید فراموش شود.

البته این حمله می‌تواند مربوط به روند تشکیل دولت در عراق و یادآوری قلدری در کشور همسایه باشد. این در حالی است که مقتدی صدر، روحانی شیعه و پیروز اصلی انتخابات پارلمانی سال گذشته عراق، می‌کوشد به همراه حزب دموکرات کردستان عراق و «ائتلاف حاکمیت»‌ که از نیروهای اهل تسنن عراق است، «دولت اکثریت ملی» تشکیل دهد؛ دولتی که برنامه اصلی‌اش مقابله با نفوذ جمهوری اسلامی ایران در عراق خواهد بود.

دکتر مالک می‌گوید ایران می‌خواسته است با این حمله به شرکای عراقی‌اش پیغامی ساده بفرستد:‌ «هر کس پیروز انتخاب شود، عراق حیاط خلوت ماست و هر موقع بخواهیم، می‌توانیم هر کاری بخواهیم بکنیم.»