شهردار طالبان در مزارشریف: شهر آماده‌ پذیرایی از مهمانان است

شهر مزارشریف برای تجلیل از سال نو و جشن نوروز تزیین و چراغانی شده است

«مهمانان از سراسر کشور و خارج از کشور می‌توانند در جشن با شکوه نوروز شرکت کنند» - فیسبوک شاروالی مزارشریف

مولوی قدرت‌الله طارق، شهردار طالبان در شهر مزارشریف به همه اداره‌های دولتی شهر دستور داده است که جاده‌های مرکز و حومه شهر مزارشریف را برای استقبال از نوروز و سال نو جارو بزنند.

به دستور شهردار طالبان، باغ زیارتگاه منسوب به حضرت علی در مرکز شهر مزارشریف و خیابان‌های مرکزی شهر، با چراغ‌ و گل تزیین شده است. شهرداری طالبان از چهارشنبه، ۲۵ اسفند، به پاکسازی شهر مزارشریف مشغول است و این روند تا یک روز قبل از سال نو و جشن نوروز ادامه دارد.

مولوی طارق به تلویزیون ملی افغانستان که در کنترل طالبان است گفت: «ما با همکاری اداره‌های محلی، همه جاده‌ها و نواحی شهر را برای پذیرایی از مهمانان که از سایر استان‌ها و شهرها به مزارشریف می‌آیند، پاکیزه می‌کنیم تا شهر ما، پاک و با صفا باشد.»

او افزود بر همه هتل‌ها و رستوران‌های شهر نظارت شده است تا بهترین خدمات را به مهمانان نوروزی ارائه و همچنین از مهمانان به بهترین وجه پذیرایی کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، هرگونه اقدام برای تجلیل از جشن نوروز را حرام اعلام کرده است، اما در مزارشریف، مردم و مسئولان محلی طالبان برای نوروز آماده می‌شوند. هرچند بسیاری از مردم به دلیل بحران اقتصادی، توان خرید میوه، لباس جدید و تجلیل از نوروز را مانند سال‌های گذشته ندارند، اما ساکنان شهر مزارشریف می‌گویند، نمادهای نوروز مانند سال‌های قبل در شهر دیده می‌شوند و طالبان به نحوی به مردم و فرهنگ دیرینه حاکم در بلخ، تسلیم شده ‌است.

شهرداری طالبان در مزارشریف، با پخش یک نوار ویدیویی از تزیین شهر به مناسبت نوروز خبر داد و از ساکنان سایر شهرها دعوت کرد که برای تجلیل از نوروز به این شهر سفر کنند. در سال‌های گذشته، هزاران نفر از شهرهای مختلف افغانستان برای شرکت در جشن نوروز به شهر مزارشریف سفر می‌کردند.

در اطلاعیه شهرداری طالبان در مزارشریف که در صفحه رسمی این نهاد در فیس‌بوک منتشر شده، آمده است: «شهر مزارشریف مانند سال‌های گذشته برای تجلیل از سال ۱۴۰۱ و جشن گل سرخ آماده است. مهمانان از سراسر کشور و خارج از کشور می‌توانند در این جشن با شکوه شرکت کنند.»

با این حال هنوز مشخص نیست که مسئولان محلی طالبان در مزارشریف برای تجلیل از نوروز از مقام‌های مرکزی این گروه در کابل دستور گرفته‌اند یا زیر فشارهای اجتماعی و تلاش‌های ساکنان مزارشریف به این کار اقدام کرده‌اند.

شماری از ساکنان مزارشریف در شبکه‌های اجتماعی نوشتند که امسال مراسم اصلی جشن نوروز که برافراشتن درفش نوروز است به دستور سران طالبان برگزار نمی‌شود، اما برنامه‌های دیگری که شامل مسابقات بزکشی، برگزاری مشاعره، مسابقات پهلوانی و تجمع مردم در دشت‌های حومه شهر مزارشریف است، برگزار می‌شوند.