ساترا؛ پلیس جدید اینترنت در ایران با ۱۱ هزار میلیارد تومان بودجه

«بخشی از این بودجه قرار است از جیب مردم و با گران شدن هزینه هر پیامک تامین شود»

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱، هزینه هر پیامک ۳۰ ریال افزایش خواهد یافت هم درآمد‌های ناشی از آن نیز در اختیار «ساترا» قرار خواهد گرفت - عکس از ایلنا

بودجه دو هزار میلیارد تومانی سازمان تنظیم مقررات صدا و سیما (ساترا) که در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی دولت حذف شده بود، توسط نمایندگان مجلس به ۱۱هزار میلیارد تومان افزایش یافت و وارد جدول بودجه شد.

سایت «دیده‌بان ایران» روز جمعه ۲۷ اسفند گزارش کرد بودجه‌ای که برای این نهاد زیرمجموعه سازمان صدا‌ و‌ سیما در نظر گرفته شده «معادل سه ماه یارانه نقدی کل جمعیت ایران» است.

این سایت با طرح این سئوال که مجلس از تصویب چنین بودجه‌ای چه «نفعی» می‌تواند داشته باشد، نوشته بخشی از این بودجه قرار است از «جیب مردم» و با گران شدن هزینه هر پیامک تامین شود.

بر اساس بودجه سال ۱۴۰۱، هزینه هر پیامک ۳۰ ریال افزایش خواهد یافت هم درآمد‌های ناشی از آن نیز در اختیار «ساترا» قرار خواهد گرفت.

آن‌طور که این سایت نوشته بودجه ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیون تومانی «ساترا» قرار است «صرف تولید محتوا و نظارت بر محتواهای تولید شده در فضای مجازی شود.»

به اعتقاد برخی از کارشناسان، این بودجه همچنین قرار است صرف «تشدید نظارت بر محتوای تولید شده در اینترنت» شود.

«دیده‌بان ایران» همچنین اظهار نگرانی کرده که سازمان صدا و سیما این بودجه را صرف توسعه پلتفرم جدیدی به نام «تلوبیون پلاس» کند که «کمر به تعطیلی پلتفرم‌هایی از قبیل فیلیمو، فیلم نت و نماوا و..بسته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدجواد شکوری مقدم، مدیر عامل هلدینگ صباایده (فیلیمو، آپارات و..) هم در واکنش به اختصاص چنین بودجه هنگفتی به «ساترا» در توییتر خود نوشته که «مگر می‌شود در چند بند مبهم در لایحه بودجه حکم حقوقی برای این صنعت و اهالی انبوه آن بدون تعاریف، چارچوب و فرآیند مشخص صادر کرد؟»

شکوری‌مقدم اضافه کرده «صدا و سیما با فعالیت‌های اخیر در حوزه فضای مجازی رسما به رقابت و شکستن کمر بخش خصوصی اهتمام دارد، نمی‌شود هم داور باشد و هم بازیکن.»

براساس مصوبه ۲۹ بهمن کمیسیون تلفیق مجلس، سازمان صدا و سیما ناظر آثار حرفه‌ای در فضای مجازی شده است و طبق این مصوبه «ساترا» با بودجه بیش از ۱۱ هزار میلیاردی مجوز نظارت بر همه تولیدات رسانه‌ای خبرگزاری‌ها و سایت را عهده‌دار شده است  و می‌تواند در تولیدات صوتی تصویری رسانه‌ها دخل و تصرف کند.

این تصمیم مجلس در هفته‌های اخیر با اعتراض اتحادیه تولیدکنندگان فیلم و برنامه‌های تصویری ایران، انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین، کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری، انجمن صنفی کارگردانان سینما مواجه شده است.

آنها در نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان نسبت به واگذاری مسئولیت صدور مجوز برای صوت و تصویر فراگیر به سازمان صداوسیما طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱ اعتراض کرده‌اند.

فعالان این حوزه همچنین می‌گویند این مصوبه در بودجه برخلاف مصوبه شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است که وزارت ارشاد را مرجع صدور مجوز تولید، پخش و انتشار آثار ویدئویی می‌داند.

این در حالی است که مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس گفته که «ساترا» سال ۱۳۹۴ و براساس «استفسار از رهبر» متولی «صدور مجوز و نظارت بر انواع پلتفرم و محتوای» آنها شده است.