تهدید روسیه علیه بوسنی: سرنوشت اوکراین در انتظارتان است

«تهدیدهای اخیر سفیر روسیه در مورد بوسنی و هرزگوین خطرناک و غیرمسئولانه است و پذیرفتنی نیست»

نیروهای روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین در سه هفته پیش، بیش از هزار موشک به سمت اهداف اوکراین شلیک کرده‌اند- REUTERS/Marko Djurica 

یک مقام ارشد روسیه مدعی شد که بوسنی و هرزگوین در صورت پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو، ممکن است مورد تجاوز وحشیانه مشابه اوکراین قرار بگیرد.

ایگور کالبوخوف، سفیر روسیه در بوسنی و هرزگوین، روز پنجشنبه در گفت‌وگویی با شبکه‌های تلویزیونی گفت که این کشور در انتخاب ناتو مختار است، اما هشدار داد که کرملین «واکنش نشان می‌دهد».

او به اف‌تی‌وی گفت: «اگر [بوسنی و هرزگوین] تصمیم بگیرد که عضو هر اتحادی باشد، موضوعی داخلی است. واکنش ما موضوع دیگری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«مثال اوکراین نشان می‌دهد که ما چه انتظاری داریم. اگر تهدیدی پیش بیاید، به آن پاسخ خواهیم داد.»

او در ادامه، متحدان غربی را متهم کرد با بیان اینکه مسکو «نقشه‌ای» برای ضربه زدن به بوسنی و هرزگوین طراحی کرده است، به تنش‌ها برای پیوستن به ناتو دامن می‌زنند.

 آقای کالبوخوف با انعکاس اظهارات قبلی کرملین مبنی بر اینکه «هیچ برنامه‌ای» برای حمله به کشور همسایه اوکراین ندارد، افزود: «ما هیچ برنامه‌ای نداریم.»

از آن زمان سفارت ایالات متحده آمریکا در سارایوو، اظهارات سفیر روسیه را محکوم و بر ادامه حمایت خود از این کشور تاکید کرد.

سفارت آمریکا در توییتی نوشت: «تهدیدهای اخیر سفیر روسیه در مورد بوسنی و هرزگوین خطرناک و غیرمسئولانه است و پذیرفتنی نیست. هیچ شخص ثالثی در مورد تدابیر امنیتی بین ناتو و کشورهای مستقل حق اظهارنظر ندارد.»

«همین‌طور که بوسنی و هرزگوین برای تضمین جایگاه خود در جامعه کشورهای اروپایی-آتلانتیک (ناتو) گام‌های لازم را برمی‌دارد، همچنان قاطعانه در کنارش می‌ایستیم.»

«همین‌طور که بوسنی و هرزگوین برای تضمین جایگاه خود در جامعه کشورهای اروپایی-آتلانتیک گام‌های لازم را برمی‌دارد، همچنان قاطعانه در کنارش می‌ایستیم.» (۲/۲)

باوجود هشدارهای جدی روسیه، نیروهای ولادیمیر پوتین برای رسیدن به بوسنی و هرزگوین باید از مجموعه‌ای از مناطق ناتو عبور کنند. لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، مجارستان، اسلوونی و کرواسی، همگی سر راهش قرار دارند و نشان می‌دهند که اظهارات سفیر ممکن است صرفا برای تاثیرگذاری باشد.

این در حالی است که امروز یک مقام دفاعی ایالات متحده گفت نیروهای روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین در سه هفته پیش، بیش از هزار موشک به سمت اهداف اوکراین شلیک کرده‌اند.

اما اوایل روز پنجشنبه، یک مقام‌ ارشد دفاعی دیگر ایالات متحده آمریکا گفت که کاخ سفید نشانه‌های «ضعف» روحیه را در میان نیروهای روسی در برخی واحدهای مستقر در اوکراین مشاهده کرده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود به خبرنگاران گفت: «ما قطعا شواهد نقل شده‌ای به دست آوردیم که نشان می‌دهد روحیه برخی واحدها بالا نیست.»

«به عقیده ما، برخی از این‌ها نتیجه رهبری ضعیف، ناآگاهی نیروها از ماموریت و اهدافشان و فکر می‌کنم سرخوردگی از مواجهه با چنین مقاومتی (از سوی اوکراینی‌ها) بوده است.»

 

© The Independent

بیشتر از جهان