ناسا از فضانوردان خواست از انتقاد از روسیه دست بردارند

در حالی که سازمان فضایی اروپا و ناسا برای ادامه همکاری با روسیه ابراز تمایل کرده‌اند، روسیه به دلیل تحریم‌های غرب روابطش را کم کرده است

روسکازموس فروش موتورهای راکت را به ایالات متحده و همچنین پرتاب‌ها را متوقف کرده است‌ـ STRINGER / AFP

اسکات کلی، فضانورد پیشین ناسا، گفته است در پی درخواست مقام‌های ایالات متحده، از خصومت توییتری‌اش با دمیتری روگوزین، سرپرست سازمان فضایی روسیه، روسکازموس، عقب‌نشینی خواهد کرد.

کاپیتان کلی، خلبان پیشین نیروی دریایی ایالات متحده، پس از تهاجم روسیه به اوکراین حضورش را در رسانه‌های اجتماعی آغاز کرد و اغلب به زبان روسی سلیس این جنگ را محکوم می‌کرد.

او همچنین با آقای راگوزین جنگ‌طلب‌، که تهدید کرده بود روسیه را از برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی بیرون می‌کشد و می‌گذارد که این ایستگاه ارتفاعش را از دست بدهد، سخنان تندی ردوبدل کرد. روسیه مسئول نگهداری مدار ایستگاه است.

اما در ایمیلی که به شبکه خبری سی‌ان‌ان ایالات متحده درز کرد و خطاب به همه فضانوردان پیشین ایالات متحده بود، مقام‌های ناسا از کاپیتان کلی و همکارانش خواسته بودند که وقتی مقام‌های روسیه را خطاب قرار می‌دهند، مراقب حرف‌هایشان باشند.

به گزارش سی‌ان‌ان در متن ایمیل آمده است: «هر یک از ما به‌عنوان یک آمریکایی از آزادی گفتار برخورداریم و همه شما اختیار این را دارید که نظرتان را بگویید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«با این حال، خواهش می‌کنیم در نظر داشته باشید که حرف‌های شما به‌عنوان فضانوردان پیشین ناسا معنای مضاعفی دارند و با حمله به شرکای روسی‌مان باعث ضربه زدن به ماموریت فعلی ما می‌شود.»

ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) احتمالا تنها نقطه همکاری باقیمانده میان روسکازموس و همکار غربی‌اش، ناسا و سازمان فضایی اروپا است.

در حالی که سازمان فضایی اروپا (ESA) و ناسا تمایل خود را برای ادامه همکاری با روسکازموس و برنامه‌های بی‌شمار مربوط به فضا اعلام کرده‌اند، روسیه روابط خود را به دلیل تحریم‌های غرب علیه مسکو در پی جنگ روسیه در اوکراین کم کرده است.

روسکازموس فروش موتورهای راکت را به ایالات متحده و همچنین پرتاب‌ها را متوقف کرده است، کارکنان را از ایستگاه فضایی فرنچ گیانای اروپا خارج کرده و پرتاب‌ها فضایی تجاری را برای مشتریان غربی مانند شرکت اینترنت ماهواره‌ای وان‌وب (OneWeb) لغو کرده است. مقام‌های سازمان فضایی اروپا گفته‌اند که ماموریت مشترک سازمان فضایی اروپا-روسکازموس در مریخ به نام اکسومارس که زمانی برای سال ۲۰۲۲ برنامه‌ریزی شده بود، اکنون بعید است اتفاق بیفتد.

با این حال، هم ناسا و هم روسکازموس تایید کرده‌اند که مارک وند هی، فضانورد ناسا، طبق برنامه قبلی، روز ۳۰ مارس با فضاپیمای سویوز روسی به خانه بازمی‌گردد. 

اما روگوزین یک‌ بار ویدیویی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد فضانوردان روسی دارند دست تکان می‌دهند و با فضانورد ایالات متحده که هنوز در ایستگاه فضایی بین‌المللی است خداحافظی می‌کنند، که اشاره‌ای بود به اینکه روسکازموس ممکن است آقای وند هی را جا بگذارد.

کاپیتان کلی به سی‌ان‌ان گفت که دیدن آن ویدیو باعث شده است که او مستقیم در توییتر شروع به انتقاد از آقای روگوزین و روسکازموس کند، مشاجره‌ای که سرانجام باعث شد آقای روگوزین به کاپتان کلی بگوید «خفه شو» و سپس، صفحه این فضانورد را در این رسانه اجتماعی مسدود کند.

کاپیتان کلی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفت در مورد مسئله انتقاد بیشتر از مقام‌های روسیه، او به خواسته‌های ناسا احترام می‌گذارد.

کاپیتان کلی در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «بله، من ایمیل را دیدم و روگوزین را رها کردم. مجبور نبودم اما من به ناسا، موقعیتش و مقامی که این ایمیل را فرستاده است، احترام می‌گذارم.» اما خاطر‌نشان کرد به پست‌های توییتری‌اش در اعتراض به جنگ روسیه علیه اوکراین ادامه می‌دهد.

با مسدود شدن رسمی رسانه‌های اجتماعی مانند توییتر و قانونی که منتقدان جنگ را تهدید به ۱۵ سال زندان می‌کند، گزارش‌های دقیق در مورد جنگ اوکراین در خود روسیه هم بسیار محدود شده است.

یک روزنامه‌نگار روسی اخیرا به دلیل حرف زدن علیه جنگ در پخش زنده ۳۰ هزار روبل یعنی حدود ۲۰۰ پوند جریمه شد.

© The Independent

بیشتر از جهان