مایکل وایت خواستار دریافت یک‌میلیارد دلار غرامت از ایران شد

این افسر پیشین نیروی دریایی آمریکا که دو سال در ایران زندانی بود، در شکایتی جمهوری اسلامی را به ربایش، گروگان‌گیری و شکنجه خود متهم کرده است

مایکل وایت پس از آزادی و خروج از ایران، در کنار برایان هوک، نماینده ویژه دولت ترامپ در امور ایران- US State Department/ AFP

مایکل وایت، افسر سابق نیروی دریایی آمریکا که پیش‌تر نزدیک به دو سال در ایران زندانی بود، با طرح شکایتی قضایی، حکومت جمهوری اسلامی ایران را به ربایش، گروگان‌گیری و شکنجه خود متهم کرد و خواستار دریافت یک‌میلیارد دلار غرامت شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مایکل وایت در شکایتی که روز پنجشنبه، ۲۶ اسفندماه، در دادگاه فدرال ثبت کرده، به جزئیاتی از آن‌چه آزار و اذیت «طولانی و مستمر» پشت میله‌های زندان با خود خوانده، ازجمله کتک‌زدن، مشت‌زدن، شلاق‌زدن به پاها، محرومیت از غذا و نوشیدنی و فشار برای اعتراف دروغین به جاسوسی برای دولت آمریکا اشاره کرده است.  

در متن این شکایت ۳۱ صفحه‌‌ای آمده است که در تابستان سال ۱۳۹۷ (سال ۲۰۱۸ میلادی)، زنی که وایت دوست‌دختر خود می‌دانست، او را فریفته و به ایران کشانده است و درنتیجه ماموران جمهوری اسلامی ایران توانسته‌اند او را بربایند و زندانی کنند. براساس این شکایتنامه، او به «اتهام‌های جعلی» توهین به رهبر جمهوری اسلامی و همکاری با دولت ایالات متحده علیه ایران، بدون محاکمه به ۱۰ سال زندان محکوم شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ادعاهای مطرح‌شده در این شکایت، مشابه همان روایت‌هایی است که مایکل وایت پیش‌تر در دست‌نوشته ۱۵۶ صفحه‌ای خود که در زندان نوشته، آورده بود. سال گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارشی از برخی جزئیات مطرح‌شده در این دست‌نوشته که به‌طور اختصاصی در اختیارش قرار گرفته بود، منتشر کرد.

وایت در شکایت خود همچنین مدعی شده که زندانی‌شدن او، تلاشی ازسوی ایران برای گرفتن امتیاز از دولت ترامپ و «ایجاد اهرم‌های اضافی برای دیپلماسی» پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ بوده است.

این شکایت در دادگاه فدرال در واشینگتن دی‌سی ثبت شده است و علاوه‌بر مایکل وایت، شاکیان دیگر در این پرونده، شامل مادر و دو برادر اوست.

اگر جمهوری اسلامی ایران به اتهام‌های مطرح‌شده در این شکایت پاسخی ندهد، قاضی پرونده می‌تواند با صدور حکمی به وایت اجازه دهد تا از صندوقی که برای قربانیان اقدام‌های تروریستی تحت حمایت دولت‌ها ایجاد شده است، خسارت دریافت کند.

مایکل وایت در خردادماه سال ۱۳۹۹ با تلاش‌های دیپلماتیک دولت آمریکا، در تبادل زندانی با ایران آزاد شد و به ایالات متحده بازگشت. یک روز پیش از آزادی او، سیروس عسگری، پژوهشگر ایرانی که به تلاش برای سرقت اطلاعات از دانشگاهی در آمریکا متهم شده بود، به ایران بازگشت و پس از آن نیز یک پزشک ایرانی-آمریکایی به نام مجید طاهری که به‌دلیل نقض تحریم‌ها در آمریکا زندانی بود، آزاد شد. مقام‌های جمهوری اسلامی آزادی وایت درمقابل سیروس عسگری را تکذیب کردند و به نظر می‌رسد مجید طاهری زندانی ایرانی در آمریکا باشد که در این تبادل زندانی، آزاد شده است.