گفتگوهای صلح یمن به میزبانی شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار می‌شود

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس: از همه طرف‌های یمنی می‌خواهیم با توافق بر روی آتش‌بس، گفتگوهای صلح را آغاز کنند

نایف حجرف، دبیرکل شورای همکاری کشورهای عربی حوزه خلیج فارس-FAYEZ NURELDINE / AFP

نایف حجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، پنج‌شنبه ۱۷ مارس در یک نشست رسانه‌ای گفت این شورا در ماه جاری میزبان نشست یمنی‌ها در شهر ریاض،‌ پایتخت عربستان سعودی است. او افزود در این گفتگوها مسائل نظامی و سیاسی و از جمله گشایش کریدورهای بشردوستانه و راه‌های دستیابی به ثبات مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس با اشاره به اینکه این نشست از ۲۹ مارس تا ۷ آوریل برگزار می‌شود تأکید کرد از نظر شورای همکاری راه‌حل مسأله یمن در دست یمنی‌هاست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نایف حجرف از همه طرف‌های بحران یمن خواست در این گفتگوها، که با نظارت سازمان ملل و با پشتیبانی کشورهای عربی خلیج فارس برگزار می‌شود، شرکت کنند.

دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: «از همه طرف‌های یمنی می‌خواهیم با توافق بر روی آتش‌بس، گفتگوهای صلح را آغاز کنند.»

نایف حجرف ابراز امیدواری کرد همه طرف‌های یمنی با پاسخ به این فراخوان در این نشست شرکت کنند. او خواستار ایجاد یک سازوکار مشورتی میان گروه‌های مختلف یمن شد که به تشکیل یک جبهه سراسری بیانجامد و توافقنامه ریاض را، تحت نظارت سازمان ملل، اجرایی کند.

توافقنامه ریاض در سال ۲۰۱۹ میان دولت مرکزی یمن و شورای انتقالی جنوب به امضا رسید. اما در عمل اختلافات میان این دو جبهه مانع از اجرای توافق ریاض شد. شورای انتقالی جنوب یمن خواهان جدایی مناطق جنوبی این کشور از دولت مرکزی است. هر دوی این نیروها به رغم اختلاف با شبه‌نظامیان حوثی درگیرند که صنعا، پایتخت یمن را در دست دارند و از سوی ایران حمایت می‌شوند.

بیشتر از جهان