هند از نفت ارزان روسیه استقبال می‌کند

روسیه ازجمله کشورهایی است که اقتصاد آن به‌شدت به صادرات انرژی وابسته است

هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت است و با ورود جنگ بین روسیه و اوکراین به هفته چهارم، فشار بر هند برای توقف واردات نفت از روسیه افزایش می‌یابد- AFP

در حالی‌ که ایالات‌ متحده و متحدان غربی این کشور تحریم‌های سنگینی بر فروش نفت روسیه اعمال کرده‌اند، وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد که روسیه تامین‌کننده اصلی نفت خام برای هند نیست و  این کشور همیشه در حال بررسی سایر گزینه‌ها در بازار جهانی انرژی است. با این‌ حال، هند از پیشنهاد مسکو برای ارائه نفت خام با تخفیف استقبال می‌کند و به راه‌اندازی یک سیستم پرداخت جایگزین برای حفظ تجارت خود با روسیه نزدیک‌تر شده است. 

به گزارش هندوستان تایمز، آریندام باغچی، سخنگوی وزارت خارجه هند، در این باره گفت: «به دلیل وضعیت واردات نفت موردنیاز خود، ما همیشه همه احتمالات در بازارهای جهانی انرژی را بررسی می‌کنیم. من فکر نمی‌کنم روسیه تامین‌کننده بزرگی باشد.»

هند یکی از واردکنندگان بزرگ نفت است و با ورود جنگ بین روسیه و اوکراین به هفته چهارم، فشار بر هند برای توقف واردات نفت از روسیه افزایش می‌یابد؛ خصوصا که غرب انتظار دارد دور دیگری از تحریم‌ها علیه مسکو اعمال شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از حمله ارتش روسیه به اوکراین با فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، شماری از کشورهای اروپایی و آمریکا تحریم‌های سنگینی را علیه مسکو اعمال کردند. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، هم که کشورش به منابع نفت و گاز روسیه وابستگی چندانی ندارد، واردات انرژی از این کشور را تحریم کرد؛ اما کشورهای اروپایی که واردکنندگان بزرگ انرژی از روسیه به‌شمار می‌روند، با توجه به وابستگی به این منابع، تاکنون نتوانسته‌اند نفت و گاز روسیه را تحریم کنند.

این در حالی است که بهای نفت پس از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه افزایش یافته است و آمریکا و اروپا می‌کوشند تولید‌کنندگان بزرگ نفت از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی را به افزایش تولید ترغیب کنند.

روسیه از جمله کشورهایی است که اقتصاد آن به‌شدت به صادرات انرژی وابسته است. این کشور که عضویت اوپک را نیز نپذیرفته، در دو سال گذشته به‌طور متوسط روزی ١٠ میلیون بشکه نفت تولید کرده که بزرگ‌ترین مشتری آن اروپا بوده است. این میزان تولید روسیه را به دومین تولیدکننده نفت جهان پس از ایالات متحده تبدیل می‌کند.

بیشتر از اقتصاد