کسی نیست کشته‌ها را دفن کند

کسانی که از بمباران جان به در برده‌اند حالا دارند بر اثر بیماری و نبودن دارو می‌میرند

ایزیوم در معرض بمباران بی‌امان نیروهای روسیه قرار داشته است- AFP

به گزارش عفو بین‌الملل، با رو به اتمام بودن سریع آذوقه، دارو و آب در شهر ایزیوم واقع در شرق منطقه خارکیف اوکراین، این شهر پس از دو هفته محاصره روس‌ها «در حال سقوط» است.

این شهر در معرض بمباران بی‌امان نیروهای روسیه قرار داشت و به گفته این نهاد حقوق بشری که با ۲۶ تن از ساکنان این شهر مصاحبه کرده است، مردم این شهر در «آستانه فاجعه‌ای انسانی» قرار دارند.

گزارش اولین حمله نظامی به این شهر روز ۲۸ فوریه منتشر شد و از روز ۳ مارس (۱۲ اسفند) پس از آغاز موشک‌باران مداوم در ایزیوم، برق، گاز، گرمایش و ارتباطات تلفن همراه قطع شده است.

ولودیمیر ماتسوکین، معاون شهردار شهر ایزیوم روز ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) در فیس‌بوک خود نوشت: ایزیوم «دو هفته است که در محاصره است.»

او افزود «کسی نیست اجساد مردگان را دفن کند. در ماریوپول هم اوضاع بهتر از این نیست. طبق اطلاعات دریافتی ما کسانی که از بمباران جان به در برده‌اند حالا دارند بر اثر بیماری و نبودن دارو می‌میرند.»

ماری اشترودرز، مدیر بخش اروپای شرقی و آسیای میانه عفو بین‌الملل گفت ایزیوم و سایر شهرهای خط مقدم «به باز شدن مسیری برای کمک‌های بشردوستانه نیاز فوری دارند» تا غیرنظامیان بتوانند به سلامت از شهر خارج شوند و مایحتاج به دست‌ بازماندگان برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتالیا، از ساکنان ایزیوم که پس از ترک شهر خود را به منطقه دونتسک رسانده است در مصاحبه با عفو بین‌الملل گفت خانواده‌اش شش روز است که با خوردن غذاهای مانده و نان خشک زنده مانده‌اند.

او گفت: «شش روز در زیرزمینی بسیار کوچک که نشستن و دراز کشیدن در آن ممکن نبود، زندگی کردیم. به محض آن‌که [حمله‌ها] متوقف می‌شد، فوری بیرون می‌دویدیم و از مرغدانی تخم‌مرغ برمی‌داشتیم. فرزندمان گرسنه بود چون به‌ندرت غذا می‌خوردیم. فقط نان خشک، سیب‌ و ترشی‌ و مربای کنسروی در انباری داشتیم... غذای دیگری از جای دیگر گیرمان نمی‌آمد، نمی‌توانستیم از خانه بیرون برویم. همه‌جا بمباران بود.»

سویتلانای ۷۲ ساله گفت: روز و شب موشک‌باران بود و «اگر این وضع چند روز دیگر ادامه پیدا کند، این شهر و مردمش کاملا از بین می‌روند.»

تتیانا‌، زنی دیگر که با فرزندش در پناهگاهی اقامت داشت گفت که وقتی شهر را ترک می‌کردیم، برای ۵۵ نفر باقی مانده فقط سه بشکه پنج لیتری [آب] برای آشامیدن داشتند. او افزود «نمی‌دانم چطور قرار است زنده بمانند.»

به گفته مقام‌های اوکراین، روس‌ها طی حمله‌ای هوایی در بندر راهبردی ماریوپول، سالن تئاتری که صدها نفر به آن پناه برده بودند را منهدم کردند.

وزیر امور خارجه اوکراین در بیانیه‌ای گفت بسیاری از مردمی که طی سه هفته گذشته موقتا به این سالن تئاتر پناه برده بودند، زیر آوار ماندند. هنوز از تعداد کشته‌های این حمله اطلاعاتی در دست نیست.

جو بایدن در سخنانی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را «جنایت‌کار جنگی» خواند. در مقابل کرملین  گفته های رئیس جمهور ایالات متحده را «نابخشودنی» عنوان کرد.

 

© The Independent

بیشتر از جهان