روزنامه‌نگار و فیلم‌ساز آمریکایی در تیراندازی ارتش روسیه کشته شد

رئیس اداره پلیس کی‌یف: «او بهای گزارشگری در باره بی‌رحمی و شقاوت مهاجم را با جانش پرداخت»

«برنت رنو»، گزارشگر آمریکایی- AFP

یک گزارشگر ۵۱ ساله آمریکایی در حال فیلمبرداری در حومه کی‌یف به‌دست سربازان روس کشته شد.  

پلیس کی‌یف اعلام کرد که «برنت رنو»، گزارشگر آمریکایی، روز یکشنبه، ۱۳ مارس، در حال فیلمبرداری از داخل اتومبیلش در حومه «ایرپین» در نزدیکی کی‌یف، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. یکی از همکاران برنت رنو نیز مجروح، و به بیمارستان منتقل شده است.

نخست پنداشته می‌شد که او از طرف نشریه «نیویورک‌تایمز» به اوکراین رفته بوده است، زیرا کارت گزارشگری او متعلق به نیویورک‌تایمز بود، اما سپس مشخص شد که او گزارشگر آزاد بوده است.

خبر مرگ بنت رنو از سوی رئیس اداره پلیس کی‌یف اعلام شد که در صفحه فیسبوک نوشت، او «بهای گزارش‌دهی از  بی‌رحمی و شقاوت مهاجم را با جانش پرداخت». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او همچنین ویدیویی را که یک افسر پلیس از صحنه برداشته بود و نشان می‌داد که نفر سومی هم در آن واقعه مجروح شده است، به اشتراک گذاشت.

همکار بنت رنو که در آن واقعه مجروح شده است، از بیمارستان به نشریه ایتالیایی «اینترناتسیوناله» گفت، این که رنو از ناحیه گردن مورد اصابت قرار گرفته بوده است، نشان می‌دهد که گلوله از پشت سر به او شلیک شده است. 

او افزود: «ما از نخستین پل در «ایرپین» عبور کردیم. سوار اتومبیل‌مان شدیم. قرار بود از آوارگانی که محل را ترک می‌کردند فیلم بگیریم. کسی پیشنهاد کرد که ما را به محل پل بعدی ببرد. از یک پست نگهبانی عبور کرده بودیم که به‌ سوی ما شلیک شد. راننده دور زد. دو نفر بودیم. دوستم برنت رنو مورد اصابت گلوله قرار گرفت و عقب ماند. دیدم که به گردنش شلیک شده. از هم جدا افتادیم.»

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز یکشنبه، ۱۳ مارس، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این واقعیت که یک گزارشگر آمریکایی کشته شده است، تکان‌دهنده و وحشتناک است. این نمونه دیگری از شقاوت ولادیمیر پوتین و نیروهایش است که آموزشگاه‌ها، مساجد، بیمارستان‌ها، و گزارشگران را هدف قرار می‌دهند.»

او افزود: «به همین دلیل است که ما سخت می‌کوشیم تا عواقب دشوار [این اقدامات]  را بر او [پوتین] اعمال کنیم و اوکراین را با هرگونه کمک نظامی که بتوانیم، مجهز کنیم تا حمله نیروهای روسیه را عقب بزنیم.» 

جین فرگوسن، گزارشگر رسانه دولتی آمریکا که در اوکراین است، در توییتی نوشت: «الان جاده نزدیک ایرپین و نقطه‌ای را که جنازه برنت رنو زیر یک پتو گذاشته شده است، ترک کردم. امدادگران پزشکی اوکراین نمی‌توانستند کاری برای کمک به او  بکنند.»

در این میان، نشریه نیویورک‌تایمز در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از درگذشت برنت رنو، گفت که او پیش‌تر کارمند آن نهاد بوده است، اما از طرف آن نشریه به اوکراین اعزام نشده بوده است.

بیشتر از جهان