۲۰ هزار طلبه خانه‌دار شدند؛ ۳۰ هزار طلبه در انتظار

۳۰ هزار طلبه برای دریافت مسکن ملی ثبت‌نام کردند

در حال حاضر ۱۰۰ هزار طلبه در مدارس دینی ایران مشغول تحصیل‌اند که نهاد‌های متعددی به‌منظور رفاه حال آن‌ها راه‌اندازی شده است‌ـ حوزه نیوز

علا رفیعی، معاون مسکن مرکز خدمات حوزه علمیه، از ثبت‌نام ۳۰ هزار طلبه برای دریافت «مسکن ملی» خبر داد و گفت تاکنون ۲۰ هزار طلبه خانه‌دار شده‌اند.

بنا بر گزارش روز چهارشنبه ۲۵ اسفند خبرگزاری صداوسیما، این تعداد طلبه نیمی از مجموعه طلاب بدون مسکن در ایران را تشکیل می‌دهند. بر اساس اعلام رفیعی، در حال حاضر ۶۰ هزار طلبه در ایران مسکن ندارند که «با توجه به نرخ ازدواج طلاب مجرد و ورودی‌های حوزه، هر ساله به تعداد این آمار افزوده» می‌شود. رفیعی دی‌ماه سال جاری هم گفت که «مرکز خدمات، تسهیلاتی را برای طلاب» به منظور خانه‌دار شدن در نظر گرفته و در این رابطه، با وزارت مسکن و شهرسازی برای ساخت ۳۰ هزار واحد مسکونی تفاهم‌نامه امضا کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام حوزه افزود به طلاب برای خرید خانه ۲۵۰ میلیون تومان وام داده می‌شود، اما در برخی شهر‌ها «طلاب واحدهای متراژ بالا انتخاب کرده‌اند و توان پرداخت هزینه آن را ندارند و درخواست می‌کنیم به جای آن یک واحد کوچک‌تر انتخاب کنند تا مشکل مالی نداشته باشند، ولی راضی نمی‌شوند.» مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در ایران، سال ۱۳۷۰ به دستور آیت‌الله علی خامنه‌ای راه‌اندازی شد و بودجه آن را نیز دفتر او و اعتبارات دولتی تامین می‌کنند. هدف از راه‌اندازی این مرکز «حمایت و پشتیبانی از طلاب مرد، زن، شیعه، سنی و خارجی و اعضای خانواده آن‌ها» اعلام شده است.

بر اساس اعلام مقام‌های حوزه، در حال حاضر «​​۲۰۷ هزار طلبه مرد، زن، شیعه، سنی و خارجی زیر پوشش این مرکز هستند و از خدمات معیشتی آن بهره می‌برند.» مرکز خدمات حوزه علمیه در سال‌های اخیر ۲۰ هزار خانه ساخته و در اختیار طلاب قرار داده است. این مرکز همچنین پیش‌بینی کرده است سالانه هزار واحد مسکونی آماده کند و در اختیار طلاب در سراسر ایران بگذارد.

دولت ابراهیم رئیسی هم در بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغی معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان به منظور ودیعه مسکن دانشجویان و طلاب متاهل اختصاص داده است که مشخص نیست سهم طلاب از این میزان بودجه چقدر است. آمار‌های رسمی می‌گوید در حال حاضر ۱۰۰ هزار طلبه در مدارس دینی ایران مشغول تحصیل‌اند که نهاد‌های متعددی به‌منظور رفاه حال آن‌ها راه‌اندازی شده است. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم دولت سیزدهم بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه را نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش داده و به دو هزار و ۸۰۹ میلیارد تومان رسانده است. آن‌طور که در این لایحه آمده، سهم بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه از سازمان حفاظت محیط‌زیست بیشتر است. بودجه سازمان محیط‌زیست در لایحه بودجه ۱۴۰۱ رقمی معادل دو هزار و ۱۵۷ میلیارد تومان است.